advertise

آموزش ساخت پادکست با کامپیوتر


امروزه تولید محتوا به شکل های مختلفی انجام می شود و تولید محتوا کنندگان انتخاب های زیادی از جمله وب سایت، شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و ...)، مجله های اینترنتی، فیلم های آموزشی و موارد زیاد دیگری که پیشرفت علم و تکنولوژی در اختیار آن ها قرار داده است می توانند برای انتشار محتوای خود استفاده کنند. در بین این محتوا می توان به پادکست به عنوان یک محتوای صوتی نیز اشاره کرد. در حال حاضر و با افزایش دغدغه و مشغله مردم محتوای صوتی از جمله پادکست به یکی از محتواهای محبوب مخاطبان تبدیل شده است که می توانند در هر حالتی و با هر مشغله ای مخصوصا در حال فعالیت های از جمله رانندگی ه آن گوش دهند و به هدف خود برسند. ما در مقاله مشابهی به توضیح مفصل در رابطه با پادکست پرداخته ایم و شما می توانید با مطالعه آن اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید. با این حال برای تولید پادکست نیاز به آموزش دارید به همین منظور تصمیم گرفتیم در این مقاله به توضیح و آموزش چگونگی ساخت پادکست بپردازیم پس با ما همراه باشید.


گام اول در ساخت پادکست

به عنوان اولین گام در ساخت پادکست نیاز است که شما جایگاه و زمینه فعالیت پادکست خود را مشخص نمایید. اما به چه شکل؟ همانند هر محتوای دیگری شما باید موضوعی را انتخاب کنید ک برای مخاطبان جذاب باشد و همچنین به نوعی بدیع و تازه باشد یعنی قبلا چنین موضوعی ارائه نشده باشد و اگر هم ارائه شده باشد باید سعی کنید به شکلی کاملا متفاوت و جذاب آن را ارائه دهید. برای ساخت پادکست شما می توانید به طور کلی از دو روش مختلف استفاده کنید.


نگاه آریایی

در روش اول، شما می توانید موضوعی را انتخاب کنید که باعث می شود مشتری بیشتری برای فعالیت تجاری شما فراهم شود. در این حالت دسته بندی موضوعی شما کالا مشخص است و باید موضوعاتی را انتخاب کنید که در رابطه با کار و کسب شما باشد. در روش دوم شما موضوعی را انتخاب می کنید که با هدف انجام یک فعالیت تجاری که امیدوار هستید برای شما سودآور باشد. در این مورد دست شما برای انتخاب موضوع بسیار بازتر است ولی باید در نظر داشته باشید که موضوعاتی را انتخاب که مناسب سلیقه مخاطبان باشد، زیرا مخاطبان علاقه دارند مطالب را به شکل توصیه های تخصصی دریافت کنند.


گام دوم: اعتبار سنجی ایده

برای اعتبار سنجی ایده ساخت پادکست خود نیازی نیست که حتما یک پادکست را تهیه و منتشر نمایید تا متوجه شید که این موضوع مورد توجه مخاطبان است یا نه، بلکه می توانید با اعتبار سنجی ایده و موضوع خود از ساحت پادکست های کم ارزش جلوگیری کنید. برای این منظور کافی است به سایت ها و اپلیکیشن های ارائه دهنده و منتظر کننده پادکست مراجعه کنید و با بررسی مورد نظر خود و پادکست های موجود در این زمینه از میزان محبوبیت و مقبولیت آن در بین مخاطبان مطلع شوید. برای بررسی این موضوع باید وارد سایت های مربوطه شوید و دسته بندی مرتبط با موضوع تجاری خود را بیابید و سپس بررسی کنید که چه تعدادی از ۲۰ پادکست برتر این موضوع مرتبط با موضوعی است که شما انتخاب کرده اید. اگر تعداد پادکست های مرتبط با موضوع شما ۱ یا دو تا بود به این معنی است که تقاضا برای این موضوع بسیار کم است و نیاز است که موضوع خود را تغییر دهید تا بتوانید به موضوع بهتری دست پیدا کنید. در بین پادکست های موجود معمولا بین ۴ تا ۵ موضوع طرفداران زیادی دارند و بنابراین بهتر است شما هم موضوعاتی را انتخاب کنید که نزدیک به این دسته باشد تا بتوانید به موفقیت برسید. برای پیدا کردن یک موضوع مناسب می تواند از کلمات کلیدی و گوگل استفاده کنید. این یکی از روش های ساده برای دست پیدا کردن به یک موضوع مناسب است. به این ترتیب شما می توانید موضوعی را انتخاب کنید که میزان سرچ بالایی در گوگل دارد که این باعث می شود احتمال دیده شدن محتوای شما بیشتر شود.


نگاه آریایی

گام سوم: ایده پردازی

بعد از اینکه شما موضوع خود را مشخص کردید نیاز دارید که در نحوه ساخت پادکست و چگونه ارائه مطالب ایده پردازی کنید که مثل آن قبلا انجام نشده باشد. به این صورت هم جذابیت پادکست خود را زیادتر کرده اید و همچنین از بیان مطالب تکراری اجتناب کرده اید. پادکست ها را می توانید به شکل های گوناگون تک نفره یا چند نفره، مصاحبه ای، مطالعه موردی، قصه گویی، کوتاه یا بلند و مواردی به این شکل ارائه دهید و این بستگی به نوع محتوا و نحوه ارائه شما دارد که چه شکلی می تواند موثرتر باشد.


گام چهارم: انتخاب موسیقی و طراحی

به نوعی می توان گفت این مرحله ها تمام مراحل پیش تولید هستند و تا این موارد را آماده و مهیا نکنید نمی توانید اقدام به ساخت پادکست نمایید پس نیاز است که تمامی موارد مورد نیاز را تهیه نمایید و در انتها اقدام به ضبط پادکست نمایید. بدون شک اولین چیزی که مخاطبان را به سمت پادکست شما هدایت می کند نام و کاور طراحی شده برای پادکست است که اگر به اندازه کافی خوب نباشد بدون شکل در این مرحله شکست خواهید خورد. برای این کار نیاز نیست زمان زیادی را صرف کنید نامی را انتخاب کنید که مطمئن هستید که بر روی مخاطب تاثیر می گذارد. اگر شخص معروف و شاخصی را در تولید پادکست خود کمک گرفته اید سعی کنید از نام آن در نام و کاور خود بهره ببرید و یا نام را به شکلی انتخاب کنید که موضوع اصلی را به شکلی بیان دارد. بعد از انتخاب نام نیاز است که بتوانید یک طراحی خوب و جذاب برای جلب نظر مخاطبان آماده کنید. برای طراحی کاور پادکست نیاز است که شما تمامی پادکست هایی که به حوزه شما مرتبط است را بررسی کنید تا نکات قوت و ضعف آن ها را شناسایی کنید و بتوانید یک ایده خوب داشته باشید ولی در کل باید این نکات را در نظر داشته باشید:

- خوانایی مناسب با وجود ابعاد کوچک کاور
- ذکر نام پادکست در طراحی کاور
- تصویری شاخص و مرتبط با موضوع
- پس زمینه با رنگ مناسب

رعایت این اصول میتواند به بهتر شدن کیفیتی کاور شما کمک کند. و در مرحله آخر انتخاب موسیقی است که کالا سلیقه ای بوده و متناسب با موضوع و سبک پادکست شما دارد و دقت داشته باشید موسیقی متن می تواند تاثیر زیادی رد جذب مخاطب داشته باشد پس در انتخاب موسیقی وقت بگذارید و بهترین موزیک های ممکن را انتخاب نمایید.


نگاه آریایی

گام پنجم ضبط و تدوین پادکست

در این مرحله تمام پیش نیاز ها فراهم شده و شما می توانید برای ضبط پادکست خود را آماده کنید. متن مورد نظر خود را آماده کرده و به یکی از گویندگان انتخابی خود ارائه دهید. سعی کنید کار ضبط را توسط تجهیزات تخصصی و افراد حرفه ای انجام دهید و سعی کنید با چند لحن مختلف این کار را انجام دهید تا در ابتدا بهترین سبک را انتخاب کنید. بعد از اتمام کار ضبط به مرحله تدوین می رسیم این مرحله باید زیر نظر یک فرد حرفه ای انجام شود تا اثر مطلوب را داشته باشد. برای این کار می توانید از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید ولی یکی از قدرتمند ترین ابزارهای موجود برای کار با کامپیوتر، نرم افزار ادوبی اودیشن (Adobe Auditon) می باشد. این نرم افزار یک برنامه تخصصی ادیت صداست که برای کار با آن نیاز به آموزش دارید.


نگاه آریایی

گام ششم: انتشار پادکست

در مرحله آخر و بعد از تدوین و تنظیم پادکست خود باید آن را در تمامی پادگیر های قابل دسترس و رسانه های مورد نظر منتشر نمایید و با تبلیغات مناسب شنوندگان و مخاطبان را به شنیدن آن ترغیب نمایید.


سخن آخر

تولید پادکست می تواند یک کار چالش برانگیز باشد چرا که نیاز به تخصص در زمینه های مختلفی دارد و می تواند گاهی شما را دچار مشکل بکند بنابراین شما می توانید بجای تولید پادکست به صورت شخصی از امکانات مجموعه های تبلیغاتی از جمله هلدینگ نگاه آریایی برای تولید پادکست خود بهره مند شوید. در این صورت در زمان و هزینه خود نیز صرفه جویی کرده اید به این منور می توانید فرم مشاوره رایگانی را که در انتهای صفحه قرار داده شده است را پر نموده و در قسمت توضیحات در خواست خود را ثبت نمایید و منتظر تماس کارشناسان این مجموعه باشید. با ما همراه باشید.

ثبت درخواست جهت دریافت مشاوره