بازاریابی برای هر شرکت یا فردی می تواند تعریف مشخصی داشته باشد ولی چیزی را که نمی توان انکار کرد این نکته است که اگر شما قصد توسعه کار و کسب خود را داشته باشید بدون شک به یک استراتژی بازاریابی حرفه ای نیاز دارید و عضو جدا نشدنی هر کسب و کار برای ادامه مسیر بازاریابی منطبق بر این استراتژی است. تنظیم یک استراتژی بازاریابی حرفه ای و موثر نیازمند تخصص و تجربه بالا در کنار داشتن امکانات و تجهیزات لازم برای انجام تمامی موارد وابسته به این استراتژی است. بنابراین بسیاری از شرکت ها و صاحبان کار و کسب ها تصمیم می گیرند بجای دردسر ایجاد یک استراتژی بازاریابی و وقت گذاشتن برای آن، این کار را به شرکت متخصص و متبحر بسپارند. در اینجا مجموعه هلدینگ نگاه آریایی متشکل از زیرمجموعه های فراوانی است که می توانند هر نوع استراتژی را پوشش دهند و با ارائه بهترین و کامل ترین استراتژی متناسب با کسب و کار شما، باعث بهبود و توسعه فروش شما شوند. کافیست برای بهره مندی و آشنایی با این امکانات فرم مشاوره رایگانی را که برای شما قرار داده ایم پر نمایید. برای درک بهتر موضوعات مرتبط با بازاریابی در اصفهان ما قصد تعریفات کلی و روند انجام بازاریابی و تمامی المان های مرتبط با این موضوع را در این مقاله ارائه دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
برای تعریف بازاریابی به تعداد کار و کسب های موفق تعریف متفاوت وجود دارد. بنابراین برای درک بهتر و روشن تر از بازاریابی تعاریف بزرگان جهان در این زمنیه را به شما ارائه می دهیم تا بتوانید متناسب با کار و کسب خود برداشت درستی از این عبارت و فرآیند وابسته به آن داشته باشید:
• بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر:
فرآیندی که به وسیله آن شرکتها مشتری را درگیر میکنند و به ساخت روابط مستحکم با مشتری میپردازند و در نهایت ارزشی را برای مشتری ایجاد میکنند و در مقابل آن، ارزشی دریافت میکنند.
• بازاریابی از دیگاه پیتر دراکر:
یک کسب و کار تنها و تنها دو کارکرد تجاری مهم دارد، بازاریابی و نوآوری. این مشتری است که حاضر است برای خدمات و محصولات ما پول پرداخت کند و ارزشی را برای یک کسب و کار ایجاد کند.
• بازاریابی از دیدگاه انجمن علمی آمریکا:
مجموعهای از فعالیتها نهادها و فرآیندهایی است که برای خلق، ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهاداتی به کار میرود که برای مشتریان، شرکا، مراجع و جامعه ارزشمند است.
ولی باز هم یادآوری می کنیم که بازاریابی تعریف واحد و مشخصی ندارد و وابسته به استراتژی بازاریابی شما می تواند تعاریف محتلفی داشته باشد و مهم تر اینکه بازاریابی محدود به تعاریف نمی شود و شما می توانید از تمام مواردی که در دست دارید برای بازاریابی استفاده نمایید.
اگر اطلاعات کافی در زمینه بازاریابی و موارد وابسته به آن داشته باشید متوجه می شوید که برندسازی و تبلیغات دو زیرمجموعه اساسی و مهم از بازاریابی محسوب می شود. در بازاریابی با استفاده از این دو فاکتور سعی می کنند که در پیشبرد صحیح بازاریابی گام بردارند. به عبارت دیگر می توان گفت که هدف بازاریابی در دو عامل خلاصه می شود. مرحله اول معرفی برند (برندسازی) و در قدم بعدی افزایش فروش (تبلیغات) می باشد که می توان نتیجه گرفت برندسازی و تبلیغات دو جز جدایی ناپذیری در بازاریابی است.
بازاریابی سنتی یکی از اساس های بازاریابی است که شکل های مختلفی از تبلیغات و برندینگ را در خود جای داده است و گستره وسیعی را پوشش می دهد. تبلیغاتی که هر روز می بینم و میشنویم جزو این بازاریابی دسته بندی و می شوند که از زمان های بسیار قدیم تا به امروز وجود داشته است. در مقایسه با بازاریابی های آنلاین هزینه این نوع تبلیغات بالاتر بوده و کمبود برخی از امکانات مانند، بررسی دقیق مخاطبین، نتایج و غیره که در بازاریابی آنلاین وجود دارد، احساس می شود. ولی با تمام این وجود بازاریابی آفلاین و سنتی نتایج و تاثیراتی دارد که همچنان بسیاری از مدیران کسب و کار مختلف را ترغیب به استفاده از این روش می نماید. شما می توانید نمونه ای از این تبیلغات را در مقاله های مرتبط در قسمت تبلیغات سایت مطالعه نمایید. معمولا بازاریابی های سنتی به چهار شکل کلی انجام می شود از جمله: چاپ، پخش، پست مستقیم و تلفن.
چاپ: تمامی تبلیغاتی که به صورت انتشاراتی چاپ شده و به دست مخاطبین می رسد از جمله تبلیغات در روزنامهها، خبرنامهها، مجلات و سایر موارد چاپی را شامل می شود و پس از چاپ منتشر شده و به دست مخاطبین می رسد.
پخش: تبلیغاتی که تحت عنوان رسانه ها تولید و پخش می شوند را شامل می شود که شامل تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و همچنین فرمهای تخصصی مانند تبلیغات سینمای روی صفحه نمایش است.
پست مستقیم: در این روش از بازاریابی در واقع آگهیها، کارت پستالها، بروشورها، نامهها، کاتالوگها و سایر مطالبی که مستقیماً برای مصرف کنندگان مفید است را چاپ و برای آن ها ارسال می کنند. تفاوت این روش با بازاریابی چاپ در این مورد است که تبلیغات به صورت مستقیم به دست مخاطبان می رسد.
بازاریابی تلفنی یا از راه دور: در این روش نیز شرکت به عنوان درخواست کننده از تلفن برای برقراری ارتباط استفاده می نماید و مصرف کننده نیز از طریق تلفن برای سفارش و بدست آوردن اطلاعات سود می برد.
استراتژی های موجود در بازاریابی بسیار گسترده و وسیع هستند. اما این استراتژی ها کاملا وابسته به مخاطبان، بودجه کالا یا خدماتی که ارائه می شود، بوده و باید بر اساس این موراد استراتژی متناسب را تنظیم کرد. در شرکت های بزرگ پایه استراتژی را بر مبنای ارتباط مستقیم با مشتریان در نظر می گیرند. چرا که شرکت های بزرگ بودجه کافی برای هزینه در زمینه تبلیغات و چاپ و دیگر موارد تبلیغات را در اختیار دارند و به راحتی می توانند با استفاده از ابزارهای سنتی حتی پرهزینه با مخاطبان خود به صورت مستقیم ارتباط برقرار کرده و آنان را تحت تاثیر قرار دهند. ولی در مشاغلی که چندان بزرگ نیستند و اصطلاحا به آنان مشاغل متوسط گفته می شود سعی می شود در استراتژی بازاریابی از تمامی جنبه ها و امکانات بازاریابی سنتی استفاده کنند. مشاغل کوچک و نوپا به دلیل نداشتن بودجه کافی برای انجام تبلیغات گسترده به طور متوسط از بازاریابی در روزنامه ها و یا بازاریابی چاپی استفاده می کنند ولی مشاغل کوچک به صورت عمده از بازاریابی آنلاین بهره مند می شوند تا از نظر هزینه برای آن ها به صرفه تر باشد.
معمولا با شنیدن کلمه مدرن اصلاحاتی از قبیل فناوری، تکنولوژی و اینترنت تداعی می شود. به طور معمول بازاریابی مدرن همراه با بازاریابی سنتی است ولی استفاده از ابزار خاص در انجام تبلیغات و ارائه محصولات باعث شده است که نام بازاریابی مدرن را بر آن بگذارند. بازاریابی مدرن در واقع از دهه ۱۹۵۰، زمانی که کار و کسب ها سعی کردند بجز بازاریابی چاپی از امکانات دیگر نیز برای انجام تبلیغات خود بهره مند شوند بوجود آمد. با حضور تلویزیون و کامپیوتر در خانه ها کمپین های تبلییغاتی توانستند تبلیغات خود را به صورت گسترده تری ارائه دهند و تمرکز خود را برای استفاده هرچه بهتر از این ابزار در راستای رسیدن به هدف خود قرار دادند. و در حال حاضر با توجه به پیشرفت چشمگیر فناوری و تکنولوژی توانایی راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در هر اپلیکیشنی بوجود آمده و به این ترتیب روند انجام تبلیغات به صورت باور نکردنی وسیع تر شده است و فقط کافی است با کمی خلاقیت و آگاهی به برخی از مسائل دست به بازاریابی و تنظیم استراتژی بازاریابی بزنید تا بتوانید کسب و کار خود را از دیگران متمایز کرده و در این مسیر موفق شوید.
پیشرفت علم و تکنولوژی به قدری زیاد بوده است که حضور در فضای آنلاین برای انجام تبلیغات را به طور کامل توجیه کرده و حتی این امر را به یک امر لازم و ضروری تبدیل کرده است. در قرن ۲۱ برای بقای هر کسب و کاری استفاده از فضای آنلاین یک امر کاملا لازم و ضروری محسوب می شود. یکی از پرکاربردترین روش های برای معرفی برند و بازاریابی جهانی، دیجیتال مارکتینگ می باشد. با این که استفاده از این روش مدت زیادی نیست که به عنوان یک اصل شناخته شده است با این حال شرکت های زیادی با استفاده از این بازار توانسته اند به نتایج باور نکردنی دست پیدا کنند. بازاریابی آنلاین و یا دیجیتال مارکتینگ یک روش بازاریابی مبتنی بر فضای وب است. در حالت کلی می توان گفت که بازاریابی آنلاین روشی است که در آن از تمامی راه های ارتباطی موجود در فضای اینترنت استفاده می شود تا بتوانند هرچه بهتر رندسازی نام کسب و کار، معرفی خدمات یا فروش محصولات به مخاطبان و مشتریان را انجام دهند. دسترسی بالای افراد به اینترنت در سرتاسر جهان، فضای اینترنت را بسیار مناسب برای انجام تبلیغات و حذب مخاطبان بالقوه کرده است که بتوانید با استفاده از بازاریابی درست و اصولی مقدمات پیشرفت کار و کسب خود را فراهم نمایید. با این حال انجام بازاریابی آنلاین روند ساده ای نیست و نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد بنابراین بهتر است برای سود بردن از این روش از مجموعه های تبلیغاتی مانند نگاه آریایی بهره مند شوید.
هر شرکتی متناسب با استراتژی بازاریابی خود و با توجه به تاکتیکها، اهداف و امکانات شرکت اقدام به استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی می نماید. این ابزارها را می توان در دسته بندی زیر قرار داد:
ابزارهای مدیریت پروژه: وظیفه مدیریت کاملا مشخص است و باید مسئولیت های از قبیل حفظ نظم گروهی و پیگیری و نظارت روند بازاریابی را انجام دهد وجود این مورد برای پیشبرد بهتر استراتژی بازاریابی کاملا ضروری است.
ابزارهای زمانبندی شبکههای اجتماعی: با استفاده از این ابزار می توانید زمان ارسال پست ها در فضای مجازی را در حالت عمده و کلان بررسی نمایید.
برنامههای تقویم تولید و انتشار محتوا: این برنامه هم می تواند شما را کمک کند تا بتوانید محتوای خود را متناسب با بازدید و برخورد مخاطبان تنظیم نمایید.
پلتفرمهای بازاریابی ایمیلی: چنین ابزاری برای مدیریت بازاریابی ایمیلی شما در نظر گرفته می شود تا بتوانید فهرستهای بازاریابی و ارسال ایمیل و خبرنامه ها را مدیریت نمایید.
ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات: برای بهبود روش های بازاریابی خود نیاز دارید تا بتوانید تاثیر و بازده فعالیت های خود را بررسی نمایید و برای این کار می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات سود ببرید.
ابزارهای سئو: شما نیاز دارید که برای بهبود رتبه گوگل خود از ابزار سئو استفاده کنید تا نظارت بر وضعیت کلمههای کلیدی در رتبه بندی، انجام تحقیق رقابتی، نظارت بر بک لینک ها، انجام تحقیق کلمه کلیدی و غیره را به راحتی مدیریت نمایید.
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی: شما می توانید پیام ها و ایمل های خود را به شکلی تنظیم کنید که با یک رفتار خاص از سمت مخاطب ارسال شود به نظر آن ها برسد.
نرم افزار CRM: برای برقرار کردن رابطه موثرتر و همچنین مدیریت این رابطه باید بتوانید اطلاعات مشتریان و مخاطبان خود را به شکل درستی ذخیره نمایید که این کار به کمک نرم افزارهای اینچنین امکان پذیر است.
پلتفرمهای مدیریت بازاریابی: برخی از مجموعه های تبلیغاتی تمامی این ابزارها را در یک پلتفرم ارائه می دهد که می تواند مزیت های خود را داشته باشد که مهم ترین این مزیت های یکپارچگی این ابزار است. مجموعه هلدینگ نگاه آریایی از نمونه این شرکت های تبلیغاتی است.
در این مقاله مفاهیمی از جمله بازاریابی و انواع آن، ابزار بازاریابی و موارد این چنینی آشنا شدید ولی مبحث بازاریابی بسیار گسترده و وسیع است که نیاز به توضیح مفصلی دارد. که به شما توصیه می کنیم برای دریافت این اطلاعات و آشنایی با روند بازاریابی به شکل موثرتر با پر کردن فرم مشاوره رایگان طی جلسه ای که برای شما در نظر گرفته می شود تمامی مواردی را که نیاز دارید بیان نمایید. با استفاده از مطالب بیان شده در این مقاله گام های اولیه برای انجام بازاریابی را می توانید شروع کنید ولی برای بازاریابی پربازده و کارآمد نیاز است که با مدیران هلیدنگ نگاه آریایی به صورت حضوری مشورت نمایید تا با برنامه ریزی و اقدامات حساب شده، موفقیت بیشتری را در کسب و کار خود تجربه کنید.