از آنجایی که ذهن انسان تصاویر را بسیار بهتر و ساده تر متون و عبارات پردازش می کند و ماندگاری آن در ذهن بیشتر است از این رو بیشتر محتواسازان در تلاش اند تا بتوانند با استفاده از ترکیب طراحی گرافیکی با محتوای متنی محتوایی را تولید نمایند که برای مخاطبان دارای جذابیت بیشتری باشد. یکی از این راه حل ها استفاده تصاویر اینفوگرافیک می باشد. بر این اساس و با توجه به مزیت های این نوع محتوا استفاده از آن به طور گسترده ای در زمینه های آموزش و فرهنگ سازی، تبلیغات و بازاریابی افزایش پیدا کرده است. برای استفاده بهینه تر از این روش در ارائه مطالب بهتر است از نزدیک آن را تجزیه و تحلیل نماییم و با استفاده از تعاریف، اصول و مزایا بتوانیم از این محتوا در راستای اهداف خود استفاده نماییم.
برای رسیدن به تعریف دقیق این کلمه بهتر است در ابتدا آن را به صورت ریشه ای بررسی کنیم. کلمه اینفوگرافیک (Infographic) از ترکیب دو کلمه information و graphic تشکیل شده است به این ترتیب می توان متوجه شد که اینفوگرافیک یک تلفیقی از اطلاعات و عناصر جذاب گرافیکی است که باعث انتقال سریعتر و بهتر محتوا به مخاطب میشود. در محتوای انفوگرافیک غالب محتوا را تصاویر تشکیل می دهد. استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی تصاویر اینفوگرافی باید به گونه ای باشد که بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند. از این نوع داده می توانید برای توضیح مسائل ساده در نقشهها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی،سایت ها و روزنامهها استفاده نمایید.
از انجایی که اینفوگرافیک علاوه بر طراحی و تصاویر گرافیکی شامل داده ها و اطلاعات نیز می باشد نیاز است که قبل از هر گونه طراحی اینفوگرافی در اصفهان مخاطبانی را که قصد ارائه مطلب به آن ها را دارید بشناسید که این مخاطبان را می توان به ۵ دسته مجزا دسته بندی کرد: تازه کارها، افراد عمومی، مدیران، متخصصان و پرسنل اجرایی. شما باید مخاطب خود را در بین این ۵ دسته شناسایی و بر اساس سلایق و نیاز این گروه شروع به طراحی محتوای اینفوگرافیک در اصفهان نمایید.
پس از مشخص کردن مخاطبان شما نیاز است که شروع به جمع آوری اطلاعات در زمینه مورد نظر خود نمایید. جمع آوری اطلاعات معمولا به دو صورت انجام می شود یا از اطلاعات موجود در فضای مجازی استفاده نمایید و یا اقدام به استفاده از داده های اصلی خود نمایید. باید در نظر داشته باشید اگر از داده های شخص ثالث یعنی اطلاعاتی غیر از داده های خود استفاده می نمایید ذکر منبع را فراموش نکنید.
زمانی که محتوای خود را آماده کردید نیاز است که آن را در قالب مناسب ارائه دهید. در طراحی اینفوگرافی قالب ها بر اساس نوع ارائه به انواع مختلفی از جمله: مقایسه ای، فلوچارت، گاه شمار، نمودار، تصویری و غیره دسته بندی می شود که شما باید تشخیص دهید با توجه به داده ها و نوع مخاطب خود کدام یک از این قالب ها برای ارائه مطلب شما مفیدتر است و بر این اساس اقدام به طراحی نمایید.
در این مرحله که بیش ار هر مرحله دیگری نیاز به زمان و دقت دارید باید یک عنوان جذاب انتخاب نمایید. اطلاعات محتوای خود را پلاگین کنید و در انتها اندازه فونت و قالب بندی خود را تنظیم نمایید. بر اساس رنگ سازمانی و نوع تجارت خود گرافیک و رنگ ها باید بررسی و تنظیم شود.
در حال حاضر اینفوگرافیک به یکی از ابزار قدرتمند برای ارائه محتوا تبدیل شده است بنابراین اگر تا به حال از اینفوگرافیک استفاده نکردهاید دستبهکار شوید و خود و کسبوکارتان را از مزایای آن بهرهمند کنید.