بعد از شنیدن یک موسیقی اولین چیزی که شما را جذب می کند و به آن توجه می کنید خواننده ان اثر می باشد. این یک امر طبیعی است ولی بهتر است بدانید که تمامی تلاش های سایر افرادی که باعث شده این اثر به دست شما برسد نادیده گفته نشود. چرا که بدون تلاش این افراد بدون شک چنین اثری را نخواهید شنید بلکه یک اثر کاملا خام و حتی نا زیبا خواهد بود بنابراین نیاز است که در نظر داشته باشید چه افرادی باعث شده اند که چنین موسیقی زیبایی ایجاد شود. از شاعر، آهنگساز، میکسر و مسترکار و غیره در کنار یک خواننده خوب می تواند باعث بوجود آمدن یک اثر هنری بی نظیر شود. البته توجه به این نکته در سال های اخیر بیشتر شده است ولی با این حال همچنان میکسر و مستر کار که جزو عناصر اصلی در تولید موسیقی می باشند، در دسته افرادی که نادیده گرفته می شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از بزرگترین میکسر های ایران یعنی آرش پاکزاد صحبت کنیم که چندین سال است در این رشته به صورت تخصصی در حال فعالیت است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این موضوع علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
آرش پاکزاد یکی از افرادی است که میکس آهنگ ها را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده است و سال های متمادی را به صورت حرفه و تخصصی صرف این کار نموده به شکلی که رد حال حاضر توانسته است در میان اهالی موسیقی، به یکی از شناخته شده ترین میکسر های موجود تبدیل شود. نمونه کارهای این شخصیت به قدری زیاد است که نمی توان نام برد و بدون شک اگر شما هم در این زمنیه فعالیت داشته باشید به اسم ایشان در پای بسیاری از آلبوم ها بر خورده اید. از نمونه کارهای ایشان به عنوان میکسر و مسترکننده می توان به، قطعه «برادر» با صدای محمد علیزاده، آلبوم «خوشبختیت آرزومه» با صدای سیامک عباسی، قطعه «من و بارون» با صدای بابک جهانبخش و رضا صادقی، آلبوم «سی سالگی» احسان خواجهامیری، «ترشرو» گروه دارکوب، «بهت قول میدم» محسن یگانه، آلبوم «باران تویی» گروه چارتار، قطعه «هر بار این درو» از ماکان بند و بسیاری اثار دیگر که مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است نام برد.
بدون شک تجربه کار با خواننده های بزرگ و نام آور و همچنین پشتکار این میکسر بزرگ باعث شده تا تجربیاتی را بدست بیاورد که در هیچ کلاسی ارائه نمی شود و فقط با تجربه شخصی می توان به این اطلاعات بدست آورد. آرش پاکزاد یکی از کم حاشیه ترین میکسر های حال حاضر دنیای موسیقی ایران می باشد که سعی می کند از مطبوعات و مصاحبه دوری کند و بیشتر وقت خود را صرف پروژه ها و کارهای تخصصی خود می کندو با این حال در تعداد محدود مصاحبه هایی که از ایشان وجود دارد، در مورد تجربیات خود صحبت نماید که مطالعه آن ها خالی از لطف نمی باشد و می تواند به علاقه مندان این زمنیه انگیزه دهد. پس در ادامه نظر آرش پاکزاد در زمینه میکس و را بیان خواهیم کرد.
وقتی آهنگی ساخته میشود، شبیه یک میز چوبی خام است که قابل استفاده هم هست. حالا وقتی آن را پولیش کنی و تیزیهایش را بگیری، زیباتر شده و بیشتر شبیه یک محصول قابل استفاده میشود اما همچنان همان میز است. اسم این مرحله را میتوان «میکس» گذاشت. حالا فرض کن روی آن رنگ بزنی، آنوقت دیگر احساس میکنی کاملاً آماده است و میتوان آن را خرید. به این مرحله «مسترینگ» میگویند.
میکس یعنی نسبتبندی، جاگذاری و اضافه کردن کاراکتر به صداهایی که تنظیمکننده به شما میدهد. زیبایی خاصی که یک میکس خوب به یک تنظیم خام اضافه میکند، میتواند منتج به گوش کردن چندباره یک قطعه توسط مخاطب شود. در خیلی مواقع، این تفاوت تا حدی است که مردم متوجه آن میشوند. در واقع میتوان به این شکل برداشت کرد که اگر قطعهای خوب میکس نشود، ممکن است در مواجه با مخاطب شکست بخورد. البته برعکس این اتفاق هم صادق است.
یکی از ایرادهای فضای موسیقی کشور ما این است که میگویند موسیقی ما کیفیت ندارد؛ این حرف باب شده و میگویند فقط کیفیت کارهای خارجی خوب است. با این جمله که بگویند سینمای ایران یا موسیقی ایران بد است احساس میکنند مستثنی هستند و خوبند و بقیه بَد هستند. اخیراً یکی از دوستانم موزیکی برای میکس فرستاد و بعد از میکس گفت خیلی خوب است اما میخواهم خارجی صدا بدهد. مثلاً مثل Nothing Else Mathers متالیکا. گفتم تو همین الان برو این آهنگ را دانلود کن و گوش کن تا بعد از آن با هم حرف بزنیم. بعد از شنیدن آن خندهاش گرفت و گفت راست میگویی خوب نبود.
چون ما آن آهنگ را ۱۵ سال پیش گوش میکردیم و که برای آن زمان عالی بود. اما الان دیگر خندهدار است. ولی در ذهن ما اینطوری نقش بسته که آن خیلی خوب بوده و ما هیچوقت به آن نمیرسیم. در صورتیکه ماها در سطح خیلی خوبی کار میکنیم اما چون میکس و مستر خانه آخر است، همیشه اشکال را گردن این بخش میاندازند. مثل وقتی که یک تیم در فوتبال گل میخورد، همه فکر میکنند دروازهبان مقصر است در صورتیکه ده نفر قبل از او هستند که نباید اجازه دهند توپ به دروازه برسد، اما وقتی رسید، ممکن است دوازهبان هم اشتباه کند. یعنی او فقط یکی از مقصران است نه نفر اصلیِ این اشتباه. میکس و مسترینگ هم به همین صورت است.
من همیشه میگویم من میکسر نیستم، فیکسرم (اصلاحکننده). یعنی در بیشتر مواقع، وقتی اثری به دستم میرسد فقط دارم اشتباهات بارز را اصلاح میکنم! در صورتیکه وظیفه من نیست و تنظیمکننده باید اینها را درست انجام دهد. این همان چیزی است که میگویند میکس و مستر آن خوب نبوده اما هیچکس نمیگوید مشکل از تنظیمکننده بوده است.
در اینجا بخش هایی از مصاحبه ی جناب آرش پاکزاد با رسانه خبری و تحلیلی موسیقی ایران را برای شما آورده ایم. این نظرات می تواند برای افراد مبتدی یا کسانی که قصد دارند کار خود را به شکل حرفه ای با خوانندگان بزرگ ادامه دهند می توان سرمشق خوبی باشد. البته که تعداد میکسر های بزرگ در ایران کم نیست و هر کدام به نوبه خود دارای تخصص و تجربه بالایی هستند ولی ما در اینجا جناب آقای پاکزاد را انتخاب کردیم تا بتوانید با استفاده از تجربه و سخنان ایشان مسیر خود را انتخاب نمایید. در صورتی که مایل باشید کل این مصاحبه را مطالعه نمایید کافی است که درخواست خود را در قسمت توضیحات فرم مشاوره رایگان برای مجموعه نگاه آریایی ثبت نمایید تا کارشناسان این مجموعه در اسرع وقت به درخواست شما پاسخ دهند. با ما همراه باشید.