تمامی کار و کسب های موجود برای تعریف ارزش های شرکت خود، ایجاد یک دیدگاه منحصر به فرد و ایجاد مسیر رشد، نیازمند یک نقشه کار یا یک برنامه استراتژیک هستند. برای ایجاد یک نقشه کار مناسب در اصفهان و درست نیازمند یک سری اطلاعات و ارزش های اولیه از جمله ایجاد یک بیانیهی ماموریت و چشم انداز، تعریف اهداف شرکت و انجام تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات شرکت می باشید. در واقع این یک تجزیه تحلیل و برآورد کلی از ارزش های شرکت است که به تجزیه تحلیل SWOT معروف است. این اطلاعات معمولا در راستای ایجاد، پیاده سازی و بررسی مداوم استراتژی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. انجام این فرآیند یک کار تخصصی است که نیاز به آموزش و تجربه بالایی دارد که بتوانید به بهترین شکل این اطلاعات را بدست آورده و مورد استفاده قرار دهید. ما به شما پیشنهاد می کنیم برای بهره وری بیشتر در این زمینه این کار را به عهده مجموعه های مشاوره مطمئن از جمله هلدینگ نگاه آریایی قرار دهید تا بتوانید یک نقشه کار پربار، موثر و متدوام تنظیم و تدوین نمایید. برای این منظور فرم مشاوره رایگان را پر نمایید.
بازاریابی یکی از ابزارهایی که تمامی کسب و کارهای موجود در بازار برای پیشبرد اهداف خود به ان نیازمندند. اما در برخی موارد ممکن است که شما یک استراتژی عالی و کارآمد داشته باشید ولی به درستی به آن عمل نشود در واقع اتصال درستی مابین استراتژی و تیم اجرایی ایجاد نشده است. در چنین مواردی عامل کمک کننده به رفع این مشکل نقشه کار است که باید با استفاده از آن این مشکل را رفع و رجوع کرد. در واقع در نقشه ما یک استراتژی سطح بالا را به تصویر می کشد و کارهای لازم برای اجرایی کردن و دستیابی به آن را در اختیار شما قرار می دهد. این یک تجسم از چگونگی دستیابی فعالیت های شما به مجموعه اهداف تجاری است. اکثر تیم های بازاریابی در انتخاب بین اولویت ها و رقابت ها برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت دچار سردگمی می شوند و در واقع نمی دانند در کنار انجام کارهای روزمره باید چه مقدار بر هر استراتژی متمرکز شوند و وقت بگذارند. در کل می توان به این شکل نتیجه گرفت که طراحی نقشه کار در اصفهان به شما کمک می کند تا هرج و مرج در هنگام پیاده سازی استراتژی بازاریابی را از بین ببرید و مشخص می کند که شما قصد انجام چه کاری را دارید و برای رسیدن به آن دقیقا باید چه کارهایی را با چه اولیت بندی انجام دهید و در نهایت در ازای این روند چه چیزی بدست خواهید آورد. در اصل شما با استفاده از نقشه کار جهت کلی استراتژی تیم را تعیین می کنید و چندین گروه مختلف را به صورت یکپارچه مدیریت خواهید کرد.
نقشه کار دارای مزیت های بیشماری است که در قسمت قبل به چند تا از این موارد اشاره کردیم ولی اگر نیاز باشد که برای آن لیستی در نظر بگیرید و آن را در قالب یک لیست به شما عرضه کنیم چیزی به شکل زیر خواهد شد:
هم ترازی: با استفاده از نقشه کار می توانید تیم را حول «علت» استراتژی بازاریابی خود و کارهایی که برای دستیابی به آن نیاز است انجام شود به صورت یکپارچه هماهنگ کنید.
هماهنگی: برای عمل به هر قسمت از استراتژی بازاریابی یا بخشی یک نقشه کار طراحی می شود تا تمام اعضای تیم بتوانند به صورت همگام و منطبق بر برنامه عمل کنند تا نتیجه مطلوب تری دست پیدا کنند.
میدان دید: کلیه افراد یک سازمان را از نتایج، روند کار، چشم اندازهای آینده و موارد این چنینی آگاه می کند و باعث می شود میدان دید وسیع تری نسبت به استراتژی بازاریابی داشته باشید.
اثرات: نقشه کار باعث می شود که پیشرفت برنامه را پیگیری کنید و تاثیر تلاش های خود را در برابر اهداف که در نظر داشتید در استراتژی بازاریابی بررسی نمایید.
ارتباطات: در هنگام استفاده از نقشه کار لازم است که تمامی برنامه های خود را به تیم ها و افراد داخلی اعلام نمایید تا از روند پیشرفت و جهت بازاریابی اطلاع داشته باشند در کنار برقراری یک ارتباط موثر در بین اعضای تیم ها و افراد یک شرکت.
برای ایجاد یک نقشه کار باید تلاشی مشترک صورت بگیرد. این روند دارای مراحل متعددی می باشد که این مراحل را در اینجا به اختصار به شما توضیح می دهیم.
۱- چشم انداز کار و کسب را به صورت جامع تهیه کنید و مخاطبان و کارکنان خود را در جریان این چشم انداز قرار دهید.
چشم انداز شرکت نشان دهنده ارزش های اصلی کار و کسب و بیزینس شماست که توضیح می دهد هدف هر کار و کسبی از راه اندازی آن چیست؟ از این طریق شما می توانید پایه و مبنایی برای برنامهریزی استراتژیک، استراتژیهای بازاریابی، توسعهی محصول و در نهایت توسعه خدمات مشتری تدوین نمایید.
۲- اهداف و جهت گیری های کار و کسب خود را مشخص نمایید.
بخشی از اهداف در چشم انداز شرکت مشخص می شود ولی اهداف خاص و جزئیات آن ها نیازمند بررسی اصولی می باشد و باید به طور دقیق و با ذکر جزئیات تعیین شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اولین قدم در مسیر رشد، تعریف هدف اصلی است که بیزینس شما می خواهد برای رسیدن به آن تلاش و برنامه ریزی نماید.
۳- نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدها را تجزیه و تحلیل کنید.
برای تعیین نقاط قوت و ضعف هر کار و کسبی باید تمام ساختار و فرآیند های آن را بررسی نمایید تا بدانید از بین اموری که باید انجام شود کدام یک در حال انجام است و کدام مورد به تعویق افتاده است. تعیین نقاط قوت و ضعف کار و کسب یک چالش به حساب می آید که می توانید با استفاده درست از آن باعث بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود شوید ولی در قبال با عوامل خارجی که در واقع قسمت فرصت ها و تهدیدها را تعیین می کنم باید هوشمندانه تر برخورد کنید تا بتوانید به سود خود از آن بهره ببرید.
۴- استراتژی های اصلی را با توجه به اهداف اصلی و پیاده سازی پروزه تعریف نمایید.
برای تنظیم هدف نیاز است که ابتدا نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها را تجزیه تحلیل کرده و بر این اساس هدف خود را تعیین و شناسایی نمایید. بعد از تعیین هدف نیاز است که اموراتی و امکاناتی که نیاز است برای رسیدن به این هدف انجام شود را تهیه و تنظیم نمایید.
۵- به طور منظم، اهداف، مقاصد، برنامه های اجرایی، روند کار و نتایج این امورات را بررسی نمایید.
برای اینکه از هدر رفتن کار انجام شده بر اساس استراتژیک تعیین شده جلوگیری کنید باید به صورت مداوم تمامی عوامل را بررسی نمایید. برای این منطور باید تمام مدت فعالیت رقبا، عواملی که باعث بهبود کیفیت محصولات و خدمات، روش های جایگزین برای بهتر کردن روند تولید و چینین مواردی را بررسی کنید تا بتوانید همیشه در بهترین حالت خود باقی بمانید ولی اگر شما یک نقشه کار را تنظیم نمایید و اقدامی برای بهتر شدن و یا اصطلاحا آپدیت کردن آن نکنید رقبا به راحتی می توانند از شما پیشی بگیرند و یا روش های شما را در راستای اهداف خود استفاده کنند پس نیاز است که به صورت پیوسته عوامل اجرایی خود را بررسی نمایید.
ممکن است شما هم جزو افرادی باشید که تا به حال با مفهوم نقشه کار آشنایی نداشته باشید پس لازم است در نظر داشته باشید نقشه کار در هیچ کجای جهان دارای الگوی ثابتی نیست و متناسب با ارزشهای نوع هدف، استراتژی و موارد وابسته به آن تعریف می شود. در ادامه انواع مختف نقشه های کار را نشان می دهیم:
- نقشه کار استراتژیک: یک نقشه کار استراتژیک می تواند چگونگی ابتکارات برنامه بازاریابی شما را به خوبی نشان دهد و چگونگی ارتباط آن با اهداف شما را مشخص می نماید. در واقع این نقشه کار برای نشان دادن چگونگی ارتباط ایده های بازاریابی با اهداف شرکت بسیار مناسب است و می توانید به وسیله آن روند کار استراتژی بازاریابی خود را توجیح نمایید.
- نقشه کار پوتفولیو: برای همسان سازی برنامه های و عملکردها در بازاریابی این نقشه کار کارآمدترین روش است. ممکن است شما برای بازاریابی خود عملکرد های مختلفی از جمله بازاریابی دیجیتال، محتوا و محصول در نظر گرفته باشید و به وسیله نقشه کار پورتفولیو می توانید یک دید یکپارچه از این برنامه ها بوجود بیاورید و تیم را در همان مسیر قرار دهید.
- نقشه کار فعالیت ها: با استفاده از این روش در واقع نقشه راه فعالییت های برنامه ریزی شده را تنظیم می کنید. این باعث می شود که اجزای مختلف تیم مانند تیم فروش و پشتیبانی در مورد فعالیت ها و زمان اتفاق افتادن هر کدام اطلاع دقیق داشته باشند و زمان اجرای برنامه های تبلیغاتی و راه اندازی محصولات جدید را به نمایش بگذارید. همچنین جزئیاتی درباره دارایی های بازاریابی جدیدی که تحویل داده می شود را ارائه دهید.
- نقشه کار سفارشی: نقشه های کار توانایی این را دارند که برای اهداف مختلفی تهیه شوند. به طور مثال شما می توانید برای نشان دادن چگونگی اینکه برنامه های بازاریابی شما از بخش های مختلف مشتری یا محصولات پشتیبانی می کنند، از نقشه کار استفاده کنید. بنابراین شما می توانید برای هر منظوری یک نفشه کار سفارشی تنظیم و تدوین نمایید. از جمله نفشه های کاری که می توانید طراحی نمایید به چند مورد اشاره می کنیم.
• نقشه راه بازاریابی
• نقشه راه فروش
• نقشه راه توسعه منابع انسانی
• نقشه راه بازاریابی محتوایی
• نقشه راه بازاریابی دیجیتال
• نقشه راه طراحی UI / UX وب سایت
• نقشه راه برند سازی
هر کدام از این ها می تواند نقشه کار مخصوص به خود را داشته باشد. و با توجه به اهداف و ارزش های هرکدام نیاز به برنامه ریزی و تدوین منحصر به فردی است که در اینجا فرصت برای توضیح در مورد هر کدام وجود ندارد ولی با توجه به کلیتی که در مطالب این مقاله بیان شد می توانید به راحتی یک طرح کلی برای آن در نظر بگیرید.
در کل نقشه کار یکی از روش های بسیار کاربردی در استراتژی بازاریابی و روند توسعه کسب و کار محصوب می شود که شاید در نظر اول چندان ارزشمند به نظر نرسد ولی پس از تدوین و اجرا از اهمیت آن باخبر می شوید و می توانید میزان سرعت و دست یابی به اهداف خود را به وسیله ی نقشه کار دقیق و علمی بهبود ببخشید. بسیاری از کار و کسب های بزرگ به میزان اهمیت این موضوع پی برده و برای تنظیم یک نقشه کار موثر به مجموعه های مشاوره ای مطمئن اعتماد می کنند تا بتواند به درستی برای بخش های مورد نیاز و مرتبط با کار و کسب خود یک نقشه کار سفارشی داشته باشند. اگر شما هم جزو کار و کسب هایی هستید که هدف هایی فراتر از فروش بیشتر است و می خواهید به یک برندیدنگ اصولی و درست تبدیل شوید بهتر است که یک نقشه کار مناسب برای خود در نظر بگیرید برای این منظور به شما مجموعه هلدینگ نگاه آریایی را پیشنهاد می کنیم. این مجموعه متشکل از بخش های مختلفی است که سالیان متمادی و به صورت مستمر در این زمینه فعالیت دارد و همین تجربه باعث بوجود آمدن هماهنگی بی مثالی شده که باعث می شود بتواند نقشه کار دقیقی را تنظیم کرده و به مرحله اجرا در بیاورد. همانطور که چنین نقشه کاری را در مجموعه خود بکار برده و توانسته خود را به یکی از بزرگترین دفاتر مشاوره کسب و کار در سطح استان اصفهان تبدیل کند. برای دیدن نمونه کارها و آشنایی با مشاوران، بازدید از امکانات و بخش های مختلف این مجموعه کافی است که فرم مشاوره رایگانی را که در اختیار شما قرار داده شده است را پر نموده تا بتوانید طی یک جلسه حضوری تمام این موارد را از نزدیک دیده و بررسی نمایید.