advertise

چگونه نریشن بسازیم؟


در طی سال های گذشته و با توجه به افزایش روز افزون مشغله افراد، به مرور مطالعه و خواندن کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و یکی از راه های جلب توجه مخاطبان شما را محدود کرده است. با این حال پیشرفت تکنولوژی به شکلی بوده است که امکان استفاده از انواع محتوای دیگر را برای شما فراهم کرده است و شما می توانید با استفاده زا فایل هی صوتی و محتوای صوتی تبلیغات و محتوای خود را به مخاطبان عرضه کنید تا رد زمان هایی که حتی مشغله هم دارند بتوانند از این اطلاعات بهره مند شوند و شما هم به هدف خود یعنی جلب توجه مخاطبین برسید. برای تولید یک محتوای صوتی خوب نیاز است که اطلاعات مورد نظر خود را در قالب یک فایل صوتی به مخاطبان خود عرضه کنید. این نوع فایل ها امروزه مورد توجه تعداد زیادی از مخاطبان قرار گرفته است چرا که حتی در حین رانندگی هم می توانند به فایل های صوتی که شما تهیه کرده اید گوش کنند و جزو دسته طرفداران شما باقی بمانند. اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، باید در نظر داشته باشید که من و کلام شما به گونه ای کاملا حرفه ای و هنرمندانه بیان شود تا مخاطبان را جذب خود کنید. یکی از بهتری راه های تولید محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده از نریشن در محتوای صوتی است. این محتوای صوتی باید شامل اطلاعات مفید و حرفه ای باشد به شکلی که بتواند در زمان مخاطبان صرفه جویی کنید. اگر تمایل دارید که چنین محتوایی را تولید و عرضه کنید بهترین گزینه برای شما نریشن است. برای اینکه بتوانید به شکل موثرتری از این دسته محتوا استفاده کنید بهتر است که با مفهوم نریشن آشنا شوید پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تمامی جوانب آن آشنا کنیم.


نریشن (Narration) چیست؟

تعریف دقیق کلمه نریشن در واقع به معنای گویندگی، هنر تبدیل متون مختلف (شعر، داستان، تبلیغات، مطالب آموزشی و...) به کلامی تاثیرگذار است. این کار باید به شکلی انجام شود که اطلاعات مفید و مورد نیاز را در زمانی کوتاه و کاربردی به مخاطبان انتقال دهد. در بیشتر مواقع مخاطبان این گونه محتوا یا فرصت خواندن مطالب را ندارند و یا حوصله این کار را در خود نمی بینند. بنابراین شما می توانید به وسیله یک نریشن اطلاعاتی که در نظر دارید و همچنین در راستای سوال و نیاز مخاطبان خود نیز هست را در اختیارشان قرار دهید. نریشن با روایت داستان گونه و توضیحات کلام، به صورت ناخودآگاه باعث جذب مخاطب می شود. از این رو می توان گفت ه نریشن یکی از راه ها عالی برای بازاریابی صوتی محسوب می شود.


نگاه آریایی

ولی اصلی ترین لازمه ایجاد کی نریشن خوب برخورداری از استعداد، صدا و لحن بسیار خوبی است و گویندگان نریشن باید توانایی گویندگی و روایت صوتی داستانی رو داشته باشند. در اکثر پروژه ها کارفرما با توجه به نوع متن، جامعه مخاطب و محتوا نریتور های مختلفی را انتخاب می کنند. از آنجایی که نریتور هایی با صداهای مختلف و حتی لهجه و گویش های متفاوتی وجود دارد گاهی انتخاب یک نریتور مناسب می تواند کار پیچیده ای باشد. معمولا از صدای نریتور ها برای کارهای مختلفی از جمله گویندگان موشن گرافیک، پادکست های صوتی، دوبله و حتی مجری گری نیز استفاده می کنند. همچنین از این صدا در صداگذاری فیلم های آموزشی برای انتقال بهتر مفاهیم نیز بهره می برند.


چرا باید از نریشن استفاده کنیم؟

آنچه که در محتوای صوتی و حتی فیلم ها تبیلغاتی بسیار اهمیت دارد توجه به این نکته است که حتما باید متن نریشن گویا و صریح باشد تا بتواند مخاطب را به هدف مورد نظر خود نزدیک کند بتواند بر مشتریان شما بیفزاید. نریشن می تواند در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. یک صدای با کیفیت و جذاب، یکی از نمونه ابزارهای قدرتمند است که می تواند به محتوای شما رنگ و زندگی ببخشد و به آن روحی تازه بدهد. اگر گوینده نریشنی که انتخاب می کنید بتواند متن شما را به معنای واقعی کلمه روایت کند، وجود صدای تاثیر گذار آن می تواند تاثیرات شگفت انگیزی بر روی مخاطبان بگذارد و باعث می شود که مفهوم مطالب شما بهتر منتقل شده، در ذهن آن ها ماندگارتر شود و در نتیجه شما را به هدفتان نزدیک تر می نماید.


نگاه آریایی

نحوه تولید و ساخت نریشن

برای تهیه یک نریشن خوب و با کیفیت نیاز است که متن مورد نظر شما در استودیو های مجهز توسط یک گوینده حرفه ضبط شود و بعد از این مرحله فایل ضبط شده به دست تدوین گر داده می شود تا بتواند تمامی قسمت های اضافی را حذف نماید. کار در اینجا تمام نمی شود و نیاز به تدوین نهایی داریم. در این مرحله با توجه به نوع متن و محتوای مورد نظر باید افکت صوتی های مناسب و موزیک زمینه مناسب قرار گیرد که باعث جان بخشیدن به فایل صوتی شما می شود. بعد از این مرحله محتوای صوتی شما آماده انتشار است و می توانید باه راحتی آن را در تمامی رسانه های مورد نظر خود منتظر نمایید و منتظر بازخورد مخاطبان خود باشید. البته باید یادآور بشویم که اگر کیفیت کار برای شما اهمیت دارد باید تمامی این مراحل را به متخصص آن واگذار کنید تا از خروجی کار مطمئن باشید ولی در صورتی که مایل هستید خود شما به عنوان ادیتور و تولید کننده فعالیت کنید بهتر است که آموزش های لازم در این زمنیه را طی کنید.


کلام پایانی

در این مقاله ما شما را با مفهوم نریشن، انواع کاربردهای آن آشنا کردیم و نحوه تولید یک نریشن با کیفیت را ارائه دادیم ولی همانطور که در مقاله هم ذکر کردیم چه در مورد گویندگی نریشن و چه در مورد ساخت نریشن به عنوان تولید کنده شما نیاز به آموزش های حرفه و ای تخصص دارید که بتوانید به هدف خود برسید. بنابراین مجموعه هدلینگ نگاه آریای تصمیم گرفته به تمامی علاقه مندان در این زمنیه خدمات مورد نیاز را ارائه دهد و شما می توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان که در انتهای صفحه قرار داده شده است درخواست خود را ثبت نمایید. حتی ممکن است شما به عنوان یکی از مدیران کسب و کار نیاز داشته باشید از محتوای صوتی و نریشن در محتوای خود استفاده کنید باز هم می توانید در خواست خود را از هلدینگ نگاه آریایی بخواهید. تنها کاری که نیاز است انجام دهید پر کردن فرم مشاوره است. با ما در تماس باشید.

ثبت درخواست جهت دریافت مشاوره