advertise

صدا سازی و فن بیان


در مقالات قبلی در مورد اهمیت صدا سازی و اینکه چطور میتوانید صدایی رساتر و واضح تر برای انتقال مفاهیم خود داشته باشید را ارائه دادیم در این مقاله در ادامه بحث قبلی و برای تکمیلی این فرآیند در نظر داریم عامل دیگری که برای جذب مخاطب و تفهیم محتوا بسیار موثر است، یعنی زبان گفتار همراه با بدن زبان که فن بیان را تشکیل می دهد صحبت نماییم. اینکه شما صدایی خوبی برای صحبت کردن داشته باشید و بتوانید بدون گرفتگی صدا یا خستگی صدا سخنرانی خود را تا انتها ادامه دهید و یا اینکه پروژه گویندگی خود را بدون اینکه دچار مشکل شوید انجام دهید برای تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطبان لازم است ولی کافی نیست. شما برای اینکه بتوانید بر روی مخاطبان خود تاثیری را که در نظر دارید بجای بگذارید لازم است که در کنار صدای خود بر روی لحن و فن بیان خود نیز تمرین کنید تا به صورت موازی و در کنار هم این مهارت ها را افزایش داده و باعث بهبود این توانایی شوید. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را برای افزایش مهارت فن بیان راهنمایی نماییم تا بتوانید در کنار تمرینات صداسازی خود، فن بیان خود را نیز تقویت نمایید.


نگاه آریایی

فن بیان و زبان بدن

شما برای اینکه بتوانید محتوای خود را به شکل بهتری منتقل کنید باید از تمامی امکاناتی که در اختیار دارید استفاده بهینه داشته باشید. یکی از مواردی که باعث می شود مخاطبان جذب گفتار شما شوند و گفته های شما بهت تفهیم شود، ترکیب زبان گفتار و حرکت های بدن است که اصطلاحا به آن زبان بدن گفته می شود. شما می توانید با حرکت های دست و بدن خود و حتی حالت هایی که به اعضای چهره (میمیک صورت) خود می دهید مخاطب را در درک محتوا و انتقال احساسات کمک کنید. این کار نه تنها باعث می شود که مخاطبان درگیر شوند بله تمامی احساسات لازم را می تواند از طریق چره شما دریافت کرده و واکنش متقابل از خود نشان دهند. تنها مورد یکه می تواند به شما در بهتر شدن زبان بدن کمک کند تمرین کردن است. به این صورت که شما روزانه حدود ۵ دقیقه جلو آینه برای خود تمرین سخنرانی انجام دهید و از این طریق بتوانید زبا بدن خود را تجزیه تحلیل کرده و تشخیص دهید که در کجا نیاز است که حرکات خود را اصلاح نمایید. تنها نکته ای که می توان در این مورد اضافه کرد این موضوع است که سعی کنید حرکات بدن شما نشان از استواری و قاطعیت شما باشد به این ترتیب می توانید این حس را به مخاطبان خود منتقل نمایید و آن ها را تحت تاثیر قرار دهید.


تمرین فن بیان با استفاده از تکنیک آیینه

تکنیک آینه که در قسمت قبلی اشاره کوتاهی به آن کردیم، یکی از بهترین روش های موجود برای بهبود فن بیان است. شما از طریق ترمین آیینه باید سخنرانی خود را جلوی آیینه و برای خود چندین بار تکرار کنید ولی تمرکز خود را بر روی ارتباط چشمی، زبان بدن، اعتماد به نفس و تصویر خود کنید. تمامی این موارد را بررسی نمایید. سعی کنید ارتباط چشمی شما با تمامی حضار برقرار باشد در تمام مدت و تمرکز خود را بر روی گروه خاصی نگذارید. این موضوع در تمرین آیینه ممکن است کمی سخت به نظر برسد ولی با تمرین مداوم میتوانید در این مورد مهارت خود را افزایش دهید. تمرین آیینه تکنیکی است نیاز به مداومت دارد و نیاز است که به صورت روزانه انجام شود ولی اگر سخنرانی در پیش رو دارید بهتر است ه قبل از اجرا سخنرانی خود را چندین بار جلو آیینه برای خود اجرا نمایید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهید و سخنرانی خود را بهبود ببخشید.

نگاه آریایی

نگاه آریایی

تاثیر اثربخشی صدا بر فن بیان

شما می توانید با تغییر لحن و شدت صدای خود اثربخشی صدا را تغییر دهید. برای اینکه بتوانید شدت صدای خود را کنترل کنید باید تنفس درستی داشته باشید ه برای این منظور باید بدن در حالت درستی قرار گیرد. زمانی که بدن خود را در بهترین حالت قرار می دهید تنفس بدون مشکل انجام می شود و به راحتی می توانید شدت صدای خود را بدون مشکل تغییر دهید و لحن خود را جذاب تر نمایید. یکی از نکاتی که می تواند بر اثربخشی کلام شما تاثیر بگذارد این است که اگر در سخنرانی خود قرار است از نمایش اسلایدی استفاده کنید در هنگام نمایش اسلاید ها سعی کنید به سمت اسلاید نگاه نکنید بلکه نگاه شما باید به ست تماشاگران و حضار باشد. باید ارتباط چشمی برقرار کنید و با نگاه صدای خود را به سمتی که در نظر دارید هدایت کنید. سعی کنید در حین صحبت کردن به شکلی تنفس کنید که جملات شما بریده بریده نشود و با سرعت مناسبی صحبت نمایید.


تنفس اچ آی در فن بیان

تنفس یکی از مهم ترین اصول در سخن رانی محسوب می شود. چرا که اگر شما بر تنفس خود تسلط نداشته باشید برای نفس گرفتن مجبور هستید جملات خود را قطع نمایید و همچنین صدای نفس های شما می تواند برای مخاطبان آزاردهنده باشد و به همین دلیل نیاز است که تنفس خود را بتوانید کنترل کنید. برای بهبود قدرت تنفس خود تمرینات مختلفی وجود دارد. یکی از این تمرینات که بسیار موثر است تمرین (hi) است. در این تمرین شما باید صاف بایستید و سعی کنید که تنفس دیافراگمی داشته باشید به این شکل که هوا را به سمت شکم خود هدایت کنید و این مرحله را تا جایی ادامه دهید که تمامی ظرفیت شش های شما پر از هوا شود در این حالت استایل بدن شما شکل حرف h می شود بعد از آن باید تمامی هوایی را که داخل قفسه سینه و شکم خود حبس کرده اید را به طور کامل آزاد کنید. اگر این کار را کامل انجام دهید فرم بدن شما به شکل حرف i می شود. به همین دلیل نا این تمرین hi می باشد. اگر بتوانید به صورت مکرر این تمرین را انجام دهید در هنگام گویندگی و سخنرانی به راحتی بر تنفس خود تسلط پیدا خواهید کرد.

نگاه آریایی

نگاه آریایی

بیان کامل کلمات در فن بیان

سعی کنید کلماتی را که به کار می بردی به صورت کامل، واضح و بدون هیچگونه شکستگی به کار ببرید. این کار باعث می شود که شنوندگان حرف های شما را بهتر درک کنند و قسمت نا مفهومی برای آنان باقی نماند. در برخی موارد گفتن کامل کلمات میزان مهارت شمار ا نشان می دهد. به طور مثل به این دو جمله دقت نمایید:

- من می خوام با صداقت و راستگویی نظرم و بگم
- من می خواهم با صداقت و راست گویی نظرهایم را بگویم.

همانطور که می بینید در جمله اول از کلمات محاوره ای استفاده شده است که باعث می ود خیلی از حروف کلمات حذف شود که این مورد باعث می شود حق کلمات به صورت کامل ادا نشود. در جمله دوم کلمات کامل بیان شده که باعث شده زیباتر به نظر برسد. رعایت این مورد باعث می شود که صحبت های شما شیوا تر شود.


سخن پایانی

عوامل بسیار زیادی می تواند بر روی فن بیان ما تاثیر گذرا باد که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره کردیم و در مورد هر کدام توضیح کوتاهی عرضه کردیم ولی عامل دیگری مانند: سرعت بیان، قدرت سکوت، لهجه، تمرین موسیقی، تمرین بلندخوانی، تمرین ضبط صدا، مراقبت غذایی تارهای صوتی، تثبیت کوک صدا و موارد این چنینی وجود دارد که با رعایت هر کدام می توانید پله پله به فیان بیان قوی مود نظر خود برسید. هر کدام از این مباحث می تواند بخش های دیگری را نیز در بر بگیرد. برای اینکه بتوانید بر تمامی این روش ها تسلط پیدا کنید نیاز است که در کلاس های فن بیان مجموعه هلدینگ نگاه آریایی شرکت نمایید تا تمامی جوانب و جزئیات آن را آموزش ببینید. برای ثبت نام در این کلاس ها نیاز است که فرم مشاوره رایگان را که در انتهای صفحه قرار گرفته است را پر نمایید و منتظر تماس کارشناسان این مجموعه باشید.

ثبت درخواست جهت دریافت مشاوره