advertise

آموزش اصول مصاحبه


زمانی که اسم مصاحبه به میان می آید دو حالت در ذهن هر کسی تداعی می شود، مصاحبه شغلی و خبری. ولی جالب است بدانید که مصاحبه به این دو نوع نمی شود و از انواع دیگری نیز برخوردار است. در این مقاله قصد داریم ه شما را با این انواع و نحوه انجام هر کدام آشنا کنیم تا بتوانید دز این ابزار در کار و کسب خود و در راه رسیدن به اهداف خود استفاده نمایید. شما در زمانه ای زندگی می کنید که نیاز دارید از تمامی ابزار و امکاناتی که در دسترس شما قرار دارد برای پیشی گرفتن از رقبا و رشد کسب و کار خود کمک بگیرید. ما در مورد مصاحبه در مقاله ای با همین عنوان صحبت کردیم ولی اینکه چگونه می توان یک مصاحبه خود انجام داد و یا اینکه چطور می توان از این ابزار در بازاریابی و تولید محتوای خود استفاده کرد مبحثی است که نیاز به بحث و گفت و گو دارد. در واقع از مصاحبه می توان در تولید محتوای صوتی و تصویری استفاده کرد و از هر کدام برای دادن اطلاعات خاص و هدایت شده ای به مخاطبان بهره جست. همچنین شما می توانید از مصاحبه برای به روز رسانی اطلاعات خود رد رابطه با مخاطبان نیز استفاده کنید. در هر کدام از مواردی که بیان شد نوع خاصی از مصاحبه کاربرد دارد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا شما را با انواع مصاحبه و نحوه انجام هر کدام آشنا کنیم.


نگاه آریایی

آشنایی با اصول مصاحبه

در اولین مرحله نیاز است که تعریف مشخصی از مصاحبه در دست باشد. می توان گفت مصاحبه بین دو یا چند نفر با عنوان مصاحبه کننده و مصاحبه شونده انجام می شود و در این بین سوالاتی مطرح می شود که باید به آن ها پاسخ داده شود. مصاحبه در اصل اساس و قاعده روزنامه نگاری و رسانه می شود ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی و کمی خلاقیت می توان از آ در موارد دیگری نیز استفاده کرد. لازم است قبل از انجام هر نوع محاسبه ای هدف خود را از آنجام آن مشخص نمایید تا بتوانید سوالات خود را به شکل هدفمندی تهیه کرده و به جواب های مفید تری دست پیدا کنید. هدف ها می توانند با توجه به موردی که مصاحبه انجام می شود متفاوت باشد و نمی توان برای آن چهارچوب خاصی بیان کرد.


قبل از انجام هر مصاحبه ای نیاز است که مقدمات کار را کاملا فراهم کنید رد این صورت است که می توانید به نتیجه مطلوب تری برسید. برای این منظور بهتر است در مورد نحوه شروع مصاحبه تحقیقات کامل انجام دهید چرا که اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید در مصاحبه شوند حس اعتماد ایجاد خواهید کردو باعث می شود که سوالات صادقانه تری دریافت کنید. همچنین مصاحبه شما متناسب با نوعی و هدفی که برای آن در نظر گرفته اید باید در محیط مناسب خود انجام شود تا بتواند تاثیر بیشتری بر مصاحبه شونده داشته باشد. به طور مثال محیط یک مصاحبه کاری با یک مصاحبه خبری کاملا متفاوت از یکدیگر است و نیاز است که هر محیط متناسب با نوع مصاحبه در نظر گرفته شود. همچنین لازم است که برای هر مصاحبه ای زمان کافی در نظر بگیرید تا ه شما بتوانید تمام سوالاتی که در نظر دارید را بپرسید و هم مصاحبه شوند فرصت این را داشته باشد تا به صورت کامل و تمام و کمال جواب مد نظر خود را ارائه دهد.


مواردی که می تواند بر روند مصاحبه تاثیر بگذارد

در این بین بعد از آماده کردن تمامی شرایط لازم برای انجام یک مصاحبه عالی، عواملی وجود دارد که در طی انجام مصاحبه می تواند به مصاحبه شوند تاثیر بگذارد و روند مصاحبه را مختل نماید. این موارد شامل عواملی از جمله: ارتباط کلامی و غیر کلامی و تاثیر آن در مصاحبه، طرز گوش دادن، صحبت کردن، پارازیت ها در مصاحبه و توجه به نکات کلیدی موضو است. هر کدام از این عوامل می توانند مسیر مصاحبه را به طور کامل تغییر دهند و یا بی توجهی به هر کدام می تواند مصاحبه شما را از یک حالت حرفه ای به یک مصاحبه بی کیفیت تبدیل کند که در آن اطلاعات مفیدی تبادل نمی شود. بنابراین لازم است که شما تمامی مواردی را که گفته شد تجزیه تحلیل کرده و در حین مصاحبه تمامی این موارد را در نظر بگیرید.


نگاه آریایی

انواع مصاحبه

مصاحبه از نظر ویژگی، کاربرد و نحوه انجام می تواند به انواع مختلفی به خود بگیرد. اگر بخواهیم دسته بندی کاملی از انواع مصاحبه ها در اختیار شما قرار دهیم می توانید لیست زیر را مطالعه نمایید.

- مصاحبه فردی یا گروهی:
این نوع مصاحبه همانطور که از نام آن مشخص است کی تواند بین دو نفر و یا چند نفر برگذار شود و بستگی به نوع هدف شما دارد ه به چه شکل می تواند تاثیرگذار تر باشد و اطلاعات مورد نیاز شما را بهتر ارائه می دهد.
- مصاحبه خبری یا تفسیری:
در مصاحبه خبری جواب ها باید کوتاه مفید و حاوی اطلاعات مورد نظر باشد در صورتی که در نشست های خبری و یا مصاحبه های تلویزیونی بیشتر از نوع مصاحبه تفسیری استفاده می کنند و به مصاحبه شونده این اجازه را می دهند تا نظر خود را به ور کامل در رابطه با یک موضوع بیان نماید.
- مصاحبه هدایت شده و یا نشده:
ممکن است مصاحبه شما برای رسیدن به هدف خاصی و جواب مخصوصی طراحی شده باشد در این صورت فقط برخی از جواب ها قابل قبول است که در این صورت از مصاحبه هدایت شده می توان استفاده کرد ولی اگر مصاحبه شما به منظور جمع آوری اطلاعات کامل در همه جنبه و در ادامه بررسی جواب های متنوع باشد می توان گفت این نوع مصاحبه هدایت نشده است.
- مصاحبه عمقی و گسترده:
ممکن است در برخی موارد مصاحبه روی قسمت خاصی از جامعه انجام شود که در این صورت می شو مصاحبه عمقی و یا بدون گزینش بر روی تمامی افراد مصاحبه کنید که در این صورت از روش گسترده بهره مند شدید . از هر کدام این روش ها می توان در جای خود استفاده مفید و مناسبی داشت.
- مصاحبه کتبی و شفاهی:
معنی هر کدام از این دو با توجه به اسم آن ها کاملا روشن است فقط لازم به ذکر است که در مصاحبه کتبی می توانید در زمان خود صرف جویی کنید، گروه بیشتری را پوشش دهید و جواب های صادقانه بیشتری دریافت کنید. برای همین منظور در مصاحبه های علمی بیشتر از روش کتبی استفاده می کنند.
- مصاحبه حضوری و غیر حضوری (تلفنی):
در مصاحبه های غیر حضوری شما می توانید پرسشنامه خود را از قبل تدوین نمایید و از طریق تلفن با مخاطبان خود تماس برقرار کرده و سوالات را از آن ها بپرسید و جواب را ثبت نمایید. دردسر این نوع مصاحبه از مصاحبه حضوری می تواند کمتر باشد ولی بستگی به هدف شما زا مصاحبه دارد.


سخن آخر

در اینجا در مورد انواع مصاحبه ها و موارد استفاده و چگونگی انجام هر کدام به اختصار توضیح داده شده است. این توضیحات در کنار توضیحاتی که در مقاله های مصاحبه تصویری و صوتی داده شد می تواند اطلاعات مورد نیاز شما را در این رابطه پاسخگو باشد با این حال اگر سوالی در این رابطه وجود داشته باشد شما می توانید در قسمت توضیحات فرم مشاوره رایگان سوال خود را درج کنید تا در اولین فرصت کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی شما را راهنمایی کنند.

ثبت درخواست جهت دریافت مشاوره