advertise

صداسازی برای گویندگی


اگر شما هم دوست دارید به یک گوینده قهار تبدیل شوید و بتوانید از صدای خود کسب درآمد داشته باشید نیاز است که صدای خود را آماده این کار کنید و ولی چطور؟ اولین کاری که نیاز است انجام دهید تقویت صداست. برای اینکه بتوانید رد هر کاری حرفه ای شوید باید به صورت مداوم تمرین داشته باشید و با تمرین و ممارست زیاد به خواسته خود برسید. گویندگی نیز مانند تمام موارد دیگر نیاز به تمرین دارد. یعنی حتی اگر شما تجربه کافی در این زمینه داشته باشید باز هم برای انجام یک پروژه ایده آل باید قبل از اجرا تمرین کنید. برای این منظور تصمیم گرفتیم در این مقاله به بحث و بررسی تمرینات تقویت صدا برای گویندگی بپردازیم. در ادامه بعد از تقویت صدا و تمرین برای گویندگی نکته ای که باید شدیدا مراقب آن باشید محافظت از حنجره صداست. حنجره کی گوینده تنها وسیله یا برای حرف زدن نیست بلکه ابزار کار او محسوب می شود و به همین دلیل نیاز است که این اصول را بشناسید و برای مراقبت از صدا و حنجره خود بکار ببرید. برای رسیدن به این منظور بهتر است که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


تمرین برای تقویت حنجره

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم اولین مرحله در گویندگی تقویت صداست، بنابراین می خواهیم شما را با این مفهوم آشنا کنیم. منظور از صدای قوی، صدای بلند یا توان فریاد زدن نیست بلکه حنجره و صدایى است که داراى بنیه‌ای بالا و قدرتى است. یعنی بعد از اجراى یک برنامه، توانایى خود را از دست ندهد و به سرعت دچار گرفتگی صدا نشود. در این صورت می توان گفت که فرد صدای قوی دارد. البته مواردی هم وجود دارد که فرد دارای صدای پرطنین، حجیم و بلندی است لوی پس از چند بار استفاده مکرر از حنجره، تارهای صوتی آن ها خسته شده و نمی توانند ادامه دهند. حالت برعکس این مورد نیز وجود دارد یعنی افرادی که صدای ظریف و کم حجمی دارند ولی تارهای صوتی ان ها اصطلاحا زود خسته نمی شود. در این مورد آنچه که مورد اهمتی است و یک گوینده معمولیی را به یک گوینده حرف ای تبدیل می کنند توانایی اجرای یک برنامه به طور کامل با حفظ فدرت حتجره است. یعنی اینکه گوینده باید توانایی اجرای یک برنامه کامل را به تنهایی داشته باشد و این کار تنها با سال ها تجربه و تمرین امکان پذیر است.


نگاه آریایی

عوامل موثر در قدرت حنجره

برخی از عوامل جسمانی هستند و کاملا به بنیه و بدن افراد بستگی دارند از جمله: بنیه جسمانى، حالت جمجمه، بزرگى قفسه سینه، بزرگى حفره‌های بینى و دهان و ... ولی برخی عوامل خارجی است. به این معنی که شما بر روی ان ها کنترل دارید و می توانید با تمرین در این موارد حنجره خود را تقویت نمایید. در ادامه به چند مورد از این عوامل و چگونگی انجام آن ها اشاره می کنیم.

- تنفس صحیح
یکی از اولین مراحل و ابتدایی ترین روش های برای افزایش قدرت صدا کنترل تنفس است. در واقع می توان گفت که بالا رفتن کیفیت صدا، در رابطه مستقیم با کیفیت تنفس است. بدون شک تنفس صحیح و اصولی صدا را دلنشین تر می کند.


قوی کردن صدا

همانطور که می دانید صدا توسط تارهای صوتی ایجاد می شود که خود از عضلات کوچکی تشکیل شده است. برای قوی کردن صدای خود نیاز است که این عضلات را قوی کنید. عضله های را می توان با ورزش های مخصوص قوی کرد. در این مورد خاص یعنی برای قوی کردن عضله های تارهای صوتی می توان گفت ورزش مربوط به آن خواندن است. برای اینجام این ورزش بهتر است این مراحل را به ترتیب دنبال کنید:

۱- یک مکان آرام را بیابید و در این مکان تلاش کنید تا عضلات خود را شُل کنید.
۲- سپس نفس عمیق بکشید و در پایین‌ترین پرده، حرف «آ» را به صورت پیوسته و کشیده ادا نمایید و تا جایی ادامه دهید که بازدم شما تمام شود.
۳- دوباره نفس بگیرید و ریه‌ها را تا جایى که می‌توانید، از هوا پر کنید و بگویید «آ» تا زمانی که بازدم تمام بشود.
۴- این تمرین را پنج دقیقه بدون توقف تکرار کنید. سعی کنید در این مرحله عجله نداشته باشید و با حوصله از پایین ترین پرده این کار را شروع کرده و بعد از ۵ دقیقه یک پرده بالاتر دوباره تمرین را تکرار نمایید.

اصلی ترین مرحله آماده سازی حنجره در پرده های پایینی انجام می شود پس سعی کنید که این مرحله را با دقت و حوصله انجام دهید. بعد از اینکه یک ربع این تمرین را انجام دادی صدای شما کاملا آماده شده و می توانید یک اجرای بی نظیر داشته باشید.


نکاتی که باید در هنگام تمرین رعایت کنید:

- ممکن است در هنگام تمرین گلوی شما دچار خارش یا سوزش شود که این نشان دهنده عجله شما در تمرین است و نیاز است که به مرحله قبل برگردید و تمرین را با یک پرده پایین تر مجددا تکرار کنید. اگر سوزش و یا خارش گلو آزاردهنده بود چند ثانیه به گلوی خود استراحت دهید و تمرین را دوباره ادامه دهید.
- در این مورد برای پر کردن سینه و شکم خود از هوا باید دقت کنید که اول شکم خود و سپس سینه تان را پر از هوا نمایید و این کار باید به شکلی انجام بگیرد که کل ظرفیت شکم و سینه تان پر از هوا شود.
- سعی کنید که پرده های پایین تمرین را در فضاهای بسته و پرده های بالاتر را در هوای آزاد مثل کوه یا دشت انجام دهید تا قدرت صدای خود را به راحتی تست کنید. همچنین سعی کنید تمرین پرده های بالا را بعد از یک تمرین هوازی سنگین انجام دهید چون به این شکل ظرفیت شش های شما به حداکثر می رسد و بهتر می توانید تمرین کنید.
- برای ایکه به یک صدای صاف و بدون خش برسید نیاز است که این تمرین را حدود دو ماه بصورت مداوم انجام دهید.


سخن آخر

در اینجا مراحل تقویت صدا را برای شما بیان کردیم ولی برای اینکه به صدای خوب و ایده آل خود برسید نیاز است که تمرینات پر حجم کردن صدا را نیز به طور کامل انجام دهید که سعی می کنیم در مقاله ای مجزا به آموزش این مورد بپردازیم. با این حال اگر قصد دارید صدای خوبی داشته باشید بهتر است که این تمرینات را حداقل برای دو ماه مکررا انجام دهید و در صورتی که هر مشکلی یا سوالی در این مورد داشته باشید می توانید به مشاوران مجموعه هلدینگ نگاه آریایی اعتماد کرده و سوال خود را در قسمت توضیحات فرم مشاوره رایگان که در پایان برای شما قرار داده شده است بنویسید و از راهنمایی های کارشناسان این مجموعه کمک بگیرید.

ثبت درخواست جهت دریافت مشاوره