advertise

میکس و مسترینگ چیست؟


اگر تا بحال در مورد میکس و مسترینگ مطالعه ای نداشتید یا تصمیم دارید تا در این زمنیه اطلاعاتی را بدست بیاورید، مجموعه هلدنیگ نگاه آریایی مجموعه از مقالات مرتبط با این موضوع را برای شما آماده کرده است که می توانید با مطالعه هر کدام در موردی مه سوال برای شما پیش آمده است پاسخ دهید. برای وارد شدن به این مبحث نیاز است که تعریفی از میکس و مسترینگ داشته باشیم. در مقاله که هم اکنون در حال مطالعه ان هستید تمامی مباحث برای یادگیری میکس و مسترینگ نیاز دارید به صورت خلاصه بیان شده است. تلاش کرده ایم تمامی تعاریف و توضیحات را به شکل، ساده و مرحله به مرحله بیان کنیم که درک و فهم ان ها راحت تر باشد. برای بهره بردن از این اطلاعات بهتر است تمرکز نموده و تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


میکس و مسترینگ چه کاربردی دارد؟

میکس و مسترینگ عملیاتی است که به وسیله ان می توانید به پروژه موسیقی خود نظم و ترتیب دهید و در نظر داشته باشید که دو عملیات کاملا با هم متفاوت و به صورت جداگانه انجام می شود. برای ساخت و تولید یک موسیقی در ابتدا نیاز است که شما ایده پردازی نموده، سپس اقدام به ساخت ملودی و ریتم نمایید. بعد از این مراحل شما وارد مرحله ضبط می شوید. در مرحله ضبط شما هر لاین یا ترک را به صورت جدا گانه ضبط کرده و تازه کار با میکس و مسترینگ شروع می شود. در این مرحله اگر ملودی های ضبط شده را گوش دهید متوجه بی نظمی زیادی بین لاین های ضبط شده می شوید. برای اینکه این بی نظمی ها از بین برود و در نهایت ما یک موسیقی با صدای خوب در اختیار داشته باشیم صدای ایجاد شده دلنواز باشد نیاز است که هر صدا در جای خود به درستی قرار بگیرد تا ترکیب آن با بقیه صدا ها خوب به گوش برسد. برای اینکه بتوانید به این هدف برسید باید چیدمان درستی از لاین ها را داشته باشید که به وسیله ابزار به خصوصی انجام می شود. این کار، یعنی تنظیم لاین ها به شکلی که هم به تنهایی و هم در ترکیب با دیگر لاین ها صدای خوبی بدهد به عهده شخصی است که میکس و مسترینگ را انجام می دهد.


نگاه آریایی

میکسینگ چیست؟

اولین مرحله پس از اتمام ضبط ترک ها، میکسینگ است. هدف از میکسینگ کردن منظم کردن لاین ها است. در مرحله میکس باید یکی لاین ها را بررسی نموده و تمامی عیوب ان را بر طرف نماییم و بهترین صدای ممکن را با استفاده از افکت های خاص و تنظیمات پیشرفته توسط برنامه های مخصوص از لاین بگیریم. ابزار کار ما در میکسینگ در واقع تمامی نرم افزار و سخت افزارهایی است که به ما کمک می کنند این کار را بر روی لاین های ضبط شده انجام دهیم. شما می توانید با تمرین زیاد و گوش دادن به ملودی های متفاوت قدرت میکسینگ خود را افزایش دهید از آنجایی که میکسینگ (Mixing) ترکیبی از هنر و دانش است نیاز به خلاقیت و ذوق هنری نیز دارد.


نگاه آریایی

مسترینگ چیست؟

بعد از تمامی مراحلی که تا به اینجا برای ساخت یک آهنگ خوب به شما ارائه دادیم به مرحله مسترینگ می رسیم. در مرحله قبل شما از هر لاین به صورت جدا گانه بهترین صدا را گرفتید و در مرحله مسترینگ شما بهترین صدا را از ترکیب این لاین ها بدست خواهید آورد. در پروسه مسترینگ (Mastering) شما باید دقت داشته باشید تا لاین ها به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار گرفته باشند و باید تمام تلاش خود را بکنید تا ترکیب این لاین ها صدای ایده آل و با کیفیتی را به شما بدهد. مسترینگ باید به شکلی انجام شود که لاین ها در کنار یکدیگر بدرخشند و در تمامی پخش کننده ها اعم از اسپیکر کامپیوتر، گوشی، ماشین و هر نوع پخش کننده دیگر صدای خوبی داشته باشد. بنابراین این هنر شماست که بتوانید تنظیمات را به شکلی انجام دهید که موسیقی شما از هر لحاظ کامل و دقیق باشد. بعد از این مرحله می توانید از موسیقی خود خروجی بگیرید و موسیقی ساخته شده توسط خودتان لذت ببرید.
اصطلاحِ مسترینگ برگرفته از واژه‌ی مستر کپی (Master Copy) است. همه‌ی نسخه‌های آهنگ، از کانال مسترینگ خروجی گرفته می‌شوند. حال این نسخه‌ها را می‌توان در قالبِ واینِل (Vinyl همون دیسک‌های گرامافون)، سی‌دی و دی‌وی‌دی یا در قالبِ سرویس‌های موسیقی مانند اسپاتیفای ، ساندکلود یا آی‌تیونز، عرضه کرد.


تفاوت میکس و مسترینگ در چیست؟

درست است که از ابزارهای یکسانی برای میکس و مسترینگ استفاده می شود و گاها دچار سردرگمی در تشخیص این دو از هم می شوید ولی لازم است یاد آور شویم که این دو مرحله کاملا مجزا در ساخت موسیقی است و هر کدام از این مراحل نیاز به تخصص خاص خود را دارد. برخی از آهنگ سازها بر هر دو مورد تسلط دارند ولی تعداد زیادی از آهنگسازان به صورت تخصصی بر روی یکی از این دو رشته تمرکز می کنند. برای درک بهتر این موضوع آن را دقیق تر بررسی می نماییم. در مرحله میکس ما بر روی هر لاین به صورت فردی تمرکز می کنیم و سعی می کنیم عیوب ان را برطرف کرده و بهترین صدا را از آن بگیریم. در واقع در مرحله میکسینگ ما باعث می شویم که هر لاین در بهترین حالت خود قرار بگیرد. اگر بتوانید این مرحله را به صورت کامل انجام دهید کار شما در مرحله مسترینگ بسیار راحت تر خواهد بود. در مرحله مسترینگ کار به این شکل است که مجموعه لاین ها را بررسی می نماییم نه به صورت تکی و سعی می کنیم چیدمان آن ها به شکلی باشد که بهترین صدای ممکن را به ما بدهد. این صدا باید کاملا تمیز، شفاف، دلنواز و به گوش شنوا دل نشین باشد.


سخن آخر

برای شناخت کامل و درک بهتر این دو رشته باید با مفاهیمی همچون، فیزیک صوت، فرکانس در موسیقی، طول موج، دامنه صدا، ابعاد میکس و مسترینگ، پردازشگر های میکس و مسترینگ، ابزار میکس و مسترینگ، سخت افزارهای مورد نیاز و پلاگین ها آشنا شوید که هر کدام دارای تعریف مخصوص و منحصر به فرد خود است که نمی توان در این مقاله به توضیح تمامی آن ها بپردازیم. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید با استفاده از پر کردن فرم مشاوره رایگان هلدینگ نگاه آریایی درخواست خود را برای دریافت آموزش های بیشتر در این زمنیه اطلاع دهید تا کارشناسان این مجموعه بتوانند با شما ارتباط برقرار کرده و به شما کمک نمایند. با ما همراه باشید.

ثبت درخواست جهت دریافت مشاوره