تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

بازاریابی از قسمت های مختلفی تشکلی شده است و هر کدام ارزش و اهمیت خود را دارند رد این میان تحقیقات بازاری یکی از اجزای جدایی ناپذیر در امر بازاریابی و مارکتنیگ است. موفقیت هر کاری ۸۰ درصد وابسته به تحلیل و تحقیقات خوب و ۲۰ درصد به اجرای درست بستگی دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که موفقیت هر کسب و کار و محصولی در گرو تحقیقات بازاری درست و اصولی است که ما قصد داریم در این مقاله با ارائه تعاریف کلی در این زمینه و ابزارهای مورد نیاز برای انجام تحقیقات بازاری درست شما را در این امر راهنمایی داریم. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید می توانید فرم مشاوره رایگان مجموعه هلدینگ نگاه آریایی را پر کرده و در جلسه ای که برای شما تنظیم می شود تمامی سوالات خود را مطرح نمایید. پس نیاز است که ما بدانیم تحقیقات بازار چیست، چگونه انجام می شود؟ چرا مهم است و تحقیقات بازار آنلاین چه کمکی به ما می کند.

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تعریف تحقیقات بازاریابی به زبان ساده به این شکل می باشد: فرآیندی که در آن با جمع آوری داده و اطلاعات مورد نظر تلاش می کنید تا بازار و مشتریان را درک کنید. در واقع این تحقیقات باعث کشف فرصت‌ها، بررسی مشکلات، پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای فروش بیشتر، ارزیابی کارهای بازاریابی در حال انجام و تمام مواردی که باعث بهبود بازاریابی است، می شود. این یک تعریف کاملا رسمی و تحت عنوان می باشد برای اینکه بتوانید بهتر این موضوع را درک کنید و برای شما روشن شود نیاز است که بدانید در یک تحقیقات بازاریابی دقیقا چکاری باید انجام شود. ولی قبل از لازم است بدانید که دو نوع تحقیقات وجود دارد تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی که این دو با هم متفاوت هستند و لازم است شما بتوانید این دو را از هم تشخیص دهید.

تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

این دو فرآیند بسیار شبیه هم هستند و در بیشتر مواقع ترجیح داده می شود که این دو نوع تحقیق را یکی در نظر بگیرند ولی در اینجا ما بیان تفاوت های ظریف این دو حوزه شما را در درک بهتر این مطلب کمک می کنیم. در بازاریابی مدرن این دو عنوان را یکی در نظر گرفته و یک تعریف کلی به این شکل برای ان در نظر گرفته اند. تحقیقات بازار شامل تحقیقات برای شناخت نیازهای بازار، اندازه بازار و رقابت‌ها است. اما در برخی موارد در یک پروژه تحقیقات بازار یا بازاریابی سوال ها و مواردی مطرح می شود که مرتبط با هر دو زمینه است. ولی در کل می توان نتیجه گرفت که این دو تعریف دارای همپوشانی هستند و هر دو دارای اهداف مشترکی هستند که به صورت همزمان برای پاسخگیی به چند پرسش استفاده شوند. حتی ابزار و روش های انجام این تخقیقات نیز مشترک می باشد بنابراین می توانیم ما هم این دو را یکی رد نظر بگیریم و با چشم پوشی از تفاوت های جزئی هر دو را در واقع یک روش بدانیم و به بررسی چگونگی انجام ان بپردازیم.

مراحل تحقیقات بازار

برای اینکه شما بتوانید در بازاریابی خود موفق باشید و اقدامی را انجام دهید که به نتیجه مطلوب برسد نیاز است که پله پله تحقیقات بازار را انجام دهدی تا هزینه ای که برای بازاریابی انجام می دهید با سود به شما برگردد و تاثیر مورد نظر را نیز داشته باشد. پس در اینجا با ارائه اقدامات لازم برای انجام این مراحل یک طرح کلی و منسحم برای انجام تخقیقات ارائه می دهیم.

قدم اول: مساله را تعریف کنید
بهتر است قبل از اقدام به هرکاری مساله را تعریف کنید که دقیقا قصد انجام چه کاری را دارید. بعد از آن می توانید تمام سوالاتی که به درک بهتر مشتری کمک می کند یا مشکلاتی که ممکن است در رابطه با بازار پیش بیاید را تعیین کنید.
قدم دوم: برنامه ریزی برای تحقیقات بازار
قبل از هر تحقیقات بازاری باید برای خود برنامه ریزی مشخصی داشته باشید و شما می توانید با جواب دادن به انی سوال ها یک برنامهم مشخص تعیین نمایید.
o هزینه تحقیقات چقدر خواهد شد؟
o منابع داده‌های ما کجاست؟
o از چه روش‌ها یا تکنیک‌هایی استفاده کنیم؟
o چه ابزارهایی نیاز داریم؟
o جامعه و نمونه آماری ما چه افرادی هستند؟
o چه افرادی این تحقیقات را انجام خواهند داد؟
هرچقدر که کار کسب شما بزرگتر باشد و تعداد مخاطبین و مشتریان بیشتری را در بر بگیرد اهمیت پاسخ به این سوالات چندین برابر می شود.
قدم سوم: جمع آوری داده
شما برای انجام تحقیقات درست نیاز به اطلاعات و داده دارید. این داده می توانند کمی یا کیفی باشند. در برخی از موراد با اطلاعات محدود نیز می توان تخقیقات را انجام داد ولی در بیشتر مواقع نیاز است که شما به جمع آوری اطلاعات بپردازید. ممکن است اطلاعاتی که از تحقیقات قبلی دارید کافی باشد ولی در صورت نیاز باید پرسشنامه جدیدی طراحی نمایید و شروع به کسب داده های جدید کنید. راه های جمع آوری داده:
- مشاهده و رفتارسنجی
- گروه‌‌های کانونی
- پرسشنامه
- آزمایش
- داده‌های کاربران اینترنت
- بیگ دیتا
هر کدام از این روش برای بررسی مورد خاصی در نظر گرفته می شود که متناسب با نوع داده که در نظر دارید می توانید از هر کدام این روش های به صورت مجزا استفاده کنید. با در نظر گرفتن امکاناتی که در فضای مجازی در اختیار شما قرار می گیرد می توانید خیلی راحت تر نظر سنجی کنید.

راه های جمع آوری داده:

مشاهده و رفتار سنجی: در بیشتر مواقع نیاز است که شما به خریداران خود نگاه کرده و رفتار آن ها را تجزیه تحلیل کنید تا بتوانید محصولات خود را بهبود ببخشید یا از روش های مفیدتر برای انجام بازاریابی خود استفاده نمایید. حرکات چشم، زبان بدن، تن صدا و خلاصه هر چیزی که واکنش یک فرد به تبلیغ، محصول یا محتواست بخشی از رفتارهای انسانی هستند. شما می توانید این رفتار ها را بررسی کرده میزان بازخورد به تبلیغات خود را بررسی نمایید.
گروه های کانونی: در این روش شما یک تعداد مشخصی از مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه خود در نظر می گیرند تا معرف کل مشتریان خود باشند و به بررسی نظرات آن ها می پردازند تا بتوانند محصولات خود را بهبود ببخشند. معمولا این افراد به صورت داوطلبانه این کار را انجام می دهند.
پرسشنامه و مصاحبه: یکی از متداول ترین و رایج ترین روش های نظرسنجی است که به سه روش کاغذی، آنلاین یا تلفنی باشد. برخی از شرکت ها به صورت مستمر و پیوسته چنین پرسشنامه های را در اختیار مراجعین و مشتریان خود قرار می دهند تا اطلاعات خود را اماده و به روز نگه دارند. ولی لازم است بدانید که بیشتر مخاطبان علاقه ای به پر کردن فرم های طولانی و دارای سوالات شخصی نیستند و فرم پرسشنامه شما باید دارای یکی سری چهارچوب های خاص باشد تا بتواند مخاطبان را ترغیب به پر کردن نماید و شما بتوانید از انی اطلاعات استفاده مفید داشته باشید. پس اجازه دهید چند نکته را در این زمینه یادآور شویم.
     چطور یک پرسشنامه خوب طراحی کنیم؟
     - سوال ها تا جایی که امکان دارد ساده باشد: سوالاتی که همزمان چندین ایده را مطرح می نماید، جملات پیچیده ای دارد، از چند بخش تشکیل شده است و یا جواب آن به فاکتورهای خاصی وابسته است معمولا سوالات مناسبی نیستند و مخاطب را گیج کرده و باعث می شود که جواب درستی دریافت نکنید.
    - سوال ها باید بدون جهت گیری خاصی باشد: شما نباید در سوالی که مطرح می نمایید مخاطب را به سمت جواب خاصی راهنمایی کنید. به طور مثال نباید سوال را به گونه ای طراحی کنید که جواب دادن به آن باعث شرمندگی، احساس ضعف و یا خجالت پاسخگو شود. در این صورت جواب درستی دریافت نخواهیدکرد.
     - از اصطلاحات تخصصی و یا مخفف ها استفاده نکنید: سوال شما باید به گونه ای باشد که مخاطب به صورت کامل آن را درک کند تا بتواند جواب صحیحی به ان بدهد بنابراین نیاز است که سوال شما واضح و بدون اصطلاحات سخت تخصصی باشد.
     - ترکیبی از سوالات منفی و مثبت بپرسید: شما باید تلاش کنید تا حد ممکن سوالات خود را به صورت خنثی بیان کنید ولی در برخی مواقع باید با استفاده از سوالات منفی و مثبت و استفاده از عبارت مناسب دقت پاسخگو را بسنجید.
     - در پرسشنامه های شفاهی از کلماتی که احتمال دارد اشتباه شنیده شود و یا باعث برداشت اشتباه شود استفاده ننماید به جای آن از کلمات واضح و با بیان درست سود ببرید.
     - پاسخ دهی را تا جای ممکن ساده کنید: سوالات شما باید کوتاه باشد، جواب های آماده داشته باشد و تا جایی که ممکن است به نوشتن و انتخاب کمتری نیاز داشته باشد تا مخاطب بتواند سریع و بدون اتلاف وقت به سوالات شما پاسخ دهد.
     - به پاسخگو اجازه دهید تا جواب های اضافی خودش را نیز اضافه کند: شاید شما تمام گزینه های ممکن را در نظر گرفته باشید برای انتخاب با این حال ممکن است موردی باشد که پاسخگو اضافه کند پس فضایی را برای این کار در اختیارشان قرار دهید.
     - چند سوال تکراری به شکل های مختلف بپرسید: چنین سوالاتی باعث می شود که از صحت جواب های دریافتی اطمینان حاصل کنید و درصد درستی پرسشنامه و اطلاعات دریافتی افزایش یابد.
     - سوالات مبهم نپرسید: سوالات باید کاملا واضح باشد تا بتوانید جواب های واضحی دریافت کنید. سعی کنید با مشخص کرده محدوده و زمان و مکان درصد ابهام را کاهش دهید.
آزمایش: شما می توانید برای بازاریابی خود به طور مثال یک بازه زمانی کوتاه را در نظر بگیرید یا یک جامعه آماری محدود و سعی کنید در این بازه زمانی رفتار و میزان بازخورد ها را بررسی نمایید و اگر مطابق با انتظارات شما بود آن را به کل جامعه هدف تعمیم دهید.
داده های کاربران اینترنت: با توجه به استفاده همه گیر از فضای اینترنت، افراد به صورت خواسته یا ناخواسته یک سری داده و اطلاعات را در این فضا منتشر می نماید. بخشی از این اطلاعات خصوصی است و در دسترس عموم نیست ولی برخی از این اطلاعات را می توانید به راحتی دریافت کنید و به عنوان داده های ورودی از آن بهره مند شوید.
بیگ دیتا: بیگ دیتا یک اصطلاح عام برای فرایند‌هایی شامل جمع‌آوری، استخراج و تحلیل داده‌هایی پیچیده و در ظاهر غیرکاربردی است. استفاده از این داده ها نیاز به نرم افزارهای مخصوص و روش های پیچیده ای می باشد تا بتوانید اطلاعات مفیدی از آن ها بدست بیاورید.

اندازه گیری کیفی

تحقیقات کیفی یکی از روش هایی که بیشتر مدیران کسب و کار ترجیح می دهند از آن برای جمع آوری اطلاعات خود استفاده نمایند و معتقدن که ادم ها رفتار متفاوتی نسبت به پاسح های پرسشنامه از خود نشان می دهند. در این نوع از تحقیقات به مخاطب خود اجازه می دهید هرانجه را که در ذهن دارد بازگو کند که باعث می شود علاقه بیشتری به خد اظهاری داشته و کمتر جبهه گیری نماید. بنابراین نیاز است قبل از طراحی پرسشنامه بهتر از مشتری را درک کنید. می توانید برای درک بهتر یک سری سوال مطرح نمایید:
o وقتی نام برند را می‌شنوند چه چیزهایی به ذهنشان می‌رسد؟
o تصاویری از از گفتگوی چند نفر نشان دهید و بخواهید جای خالی در مکالمه را با نوشتن پر کنند.
o از مخاطب می‌پرسند اگر این برند یک انسان بود چه شخصیتی داشت، چه لباسی می‌پوشید و درباره چه چیزهایی بیشتر صحبت می‌کند.
o تکنیک نردبان که در آن از سوالات چرایی پشت سرهم استفاده می‌کنند.
این سولات ادامه پیدا می‌کند تا به سوالات عمیق‌تر برسیم.

قدم چهارم: تحلیل داده ها
مهم ترین بخش هر تحقیقی تحلیل داده های است که تا به اینجا بدست آورده اید. این مرحله نیاز به تخصص دارد تا بتوانید تحلیلی درست و مبنی بر علمی داشته باشید. این داده ها پس از جمع آوری بدست محققان می رسد تا آنها بتوانند با استفاده از نرم افزارهای مخصوص ان را تبدیل به نتایج قابل درکی نمایند.
قدم پنجم: ارائه داده ها
در این مرحله شما باید تمامی اطلاعاتی را که از تحلیل داده ها بدست آورده اید به شکل های مختلف نمودار، جدول، پرسونا، اینفوگرافی، دموگرافی و توضیحات به مدیران شرکت تحویل دهید تا بتوانند بر اساس این اطلاعات تصمیم درست برای بازاریابی خود داشته باشد.
قدم ششم: تصمیم گیری
این مرحله بر عهده مدیران است که باید براساس داده هایی که به شکل های مختلف در اختیارشان قرار گرفته است ان ها را بررسی کرده و با در نظر گرفتن شرایط و اهداف خود پروژه را اجرا یا کنسل نمایند.

جمع بندی

تحقیقات بازار در تنظیم و برنامه ریزی های مرتبط با بازاریابی و تبلیغات بسیار موثر است که انواع روش های آن را در اینجا مطرح نمودیم و سعی کردیم با توضیح در رابطه با هر کدام ان را برای شما مشخص نماییم. تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی روش‌هایی مقرون به صرفه و اثربخش هستند که کار شما را در مرحله اجرا راحت می‌کنند. بنابراین اگر تصمیم به انجام تحقیقات بازار برای بهبود کار و کسب خود داشته باشید می توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان از خدمات مجموعه هلدینگ نگاه آریایی در این زمینه بهره مند شوید.