advertise

چگونه یک شبکه اجتماعی راه اندازی کنیم؟

شبکه های اجتماعی در حال حاضر تبدیل به اجزای جدایی ناپذیر زندگی تمام افراد شده اند و می توان با برنامه ریزی و مهیا کردن شرایط مورد نیاز از این بستر برای توسعه کار و کسب و جذب مخاطبان بیشتر استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با مواردی که نیاز است رعایت کنید تا بتوانید شبکه اجتماعی مخصوص به خود را راه اندازه کنید آشنا کنیم. در واقع مفهوم شبکه های اجتماعی برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در یکی از دانشگاه های آمریکا مطرح شد. در ادامه این مسیر یعنی در سال ۱۹۹۷ سایت SixDegress.com اولین شبکه اجتماعی را راه اندازی کرد به این معنی که افراد اجازه داد تا بتوانند پروفایل مخصوص به خود را داشته باشند و افرادی را به عنوان دوست رد پروفایل خود دعوت کنند ولی لازم به ذکر است که به موفقیت نرسید و بعد از سه سال از کار افتاد. ولی این پاین مسیر نبود و در سال ۲۰۳۳ با توجه به افزایش کار و کسب های اینترنتی در فضاهای وب سایت های اجتماعی باعث بوجود آمدن شبکه های اجتماعی نظیر (friendste, Orkut, LinkdIn) شد و همینجا فصل جدیدی در ایجاد شبکه های اجتماعی بوجود آمد. امروزه بیشتر شبکه های اجتماعی سایت های ترکیبی هستند که ممکن است از بخش های مختلفی تشکیل شده باشند. این بخش ها می توانند شامل انجمن ها، فروشگاه ها، ابزارهای گفت و گوی آنلاین، وبلاگ نویسی، پروفایل کاربری و مواردی از این قبیل هستند. راه اندازی یک شبکه اجتماعی بر خلاف تبلیغاتی که در اینترنت می شود ابدا کار ساده ای نیست و نیازمند یک مدیریت و شروع سامان یافته است.

۷ راه تشکیل شبکه اجتماعی:

-در یک طبقه بندی ساده می توان روش مرحله به مرحله را ارائه داد که بتوان از طریق آن شبکه اجتماعی مخصوص به خود را راه اندازی کنید.

آشنایی با مخاطبان خود:

در مرحله اول نیاز است که بدانید چه کسانی و با چه هدفی در شبکه های اجتماعی حضور دارند. در واقع شناسایی مخاطب اصلی ترین مرحله راه اندازی یک شبکه اجتماعی است.

تعیین هدف و وظیفه شبکه اجتماعی:

مدیریت و جذب استعداد، شراکت در طرح، بررسی، برند سازی، اطلاع رسانی و چنین مواردی ممکن است که از اهداف راه اندای شبکه های اجتماعی می باشد. نکته مهم در این زمینه در نظر داشتن اهداف سازمان و اهدافی که برای شبکه های اجتماعی در نظر می گیرید. این اهداف باید با هم منطبق باشند.

مشخص کنید که چه ویژگی های نیاز دارید:

ویژگی های نظیر عضویت، نوع روابط، قرار دادن عکس و غیره از ویژگی هایی است که ممکن است برای شبکه اجتماعی خود در نظر داشته باشید. ولی همیشه به یاد داشته باشید که این ویژگی ها باید در راستای نیازهای جامعه باشد.

مرتب کردن دستورالعمل ها:

تمامی مواردی که قرار است در سایت قرار گیرد از قبیل امنیت، بررسی، حریم خصوصی و .. را با کاربران خود به اشتراک بگذارید. یکی از روش هایی که می توانید اعتماد مخاطب خود را جلب نمایید شفاف سازی است پس این مورد را در اولویت های خود قرار دهید.

طراحی اعتبار های کوتاه مدت و بلند مدت:

هر طراحی برای اجرا و راه اندازی نیاز به هزینه و بودجه مشخصی دارد که شما می توانید با ایجاد اعتبار های کوتاه مدت و بلند مدت برای کاربران خود این بودجه را تامین نمایید و شبکه اجتماعی خود را راه اندازی و حفظ نمایید.

دعوت مردم برای شرکت:

اینکه شما بتوانید با تبلیغات مناسب هیجان لازم را در مخاطبان ایجاد کنید تا بتوانید بازخورد و جذب کاربر سایت خود را افزایش دهید.

مراقبت از سایت و شبکه اجتماعی:

یکی از ترفد های شبکه های اجتماعی به روز رسانی مداوم آن هاست. در واقع میزان قدرت یک شبکه اجتماعی متناسب با آپدیت بودن و هماهنگ بودن ان با نیاز های روز مخاطبان است.

نتیجه گیری:

با افزایش تعداد کاربران اینترنت که باعث زیاد شدن وب سایت ها شده است مدیران کسب و کار های مختلف را ترغیب به ایجاد شبکه اجتماعی مختص خود کرده است. تا ۵ سال پیش چنین کاری بسیار پر هزینه و زمان بر بود ولی در حال حاضر و با توجه به امکاناتی که در فضای مجازی به صورت حتی رایگان ارائه می شود ایجاد شبکه اجتماعی مخصوص خود کاری آسان و راحت شده است ولی با این حال هنوز نیاز به تخصص و داشتن امکانات ویژه ای دارد که اگر قصد انجام چنین پروژه ای داری می توانید طی یک جلسه مشاوره رایگانی که مجموعه هلدینگ نگاه آریایی به شما ارائه می دهد از این مزیت ها بهره مند شوید.