شبکه های اجتماعی در حال حاضر تبدیل به اجزای جدایی ناپذیر زندگی تمام افراد شده اند و می توان با برنامه ریزی و مهیا کردن شرایط مورد نیاز از این بستر برای توسعه کار و کسب و جذب مخاطبان بیشتر استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با مواردی که نیاز است رعایت کنید تا بتوانید شبکه اجتماعی مخصوص به خود را راه اندازه کنید آشنا کنیم. در واقع مفهوم شبکه های اجتماعی برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در یکی از دانشگاه های آمریکا مطرح شد. در ادامه این مسیر یعنی در سال ۱۹۹۷ سایت SixDegress.com اولین شبکه اجتماعی را راه اندازی کرد به این معنی که افراد اجازه داد تا بتوانند پروفایل مخصوص به خود را داشته باشند و افرادی را به عنوان دوست رد پروفایل خود دعوت کنند ولی لازم به ذکر است که به موفقیت نرسید و بعد از سه سال از کار افتاد. ولی این پاین مسیر نبود و در سال ۲۰۳۳ با توجه به افزایش کار و کسب های اینترنتی در فضاهای وب سایت های اجتماعی باعث بوجود آمدن شبکه های اجتماعی نظیر (friendste, Orkut, LinkdIn) شد و همینجا فصل جدیدی در ایجاد شبکه های اجتماعی بوجود آمد. امروزه بیشتر شبکه های اجتماعی سایت های ترکیبی هستند که ممکن است از بخش های مختلفی تشکیل شده باشند. این بخش ها می توانند شامل انجمن ها، فروشگاه ها، ابزارهای گفت و گوی آنلاین، وبلاگ نویسی، پروفایل کاربری و مواردی از این قبیل هستند. راه اندازی یک شبکه اجتماعی بر خلاف تبلیغاتی که در اینترنت می شود ابدا کار ساده ای نیست و نیازمند یک مدیریت و شروع سامان یافته است.