advertise

از انجایی که ذهن انسان تصاویر را بسیار بهتر و ساده تر متون و عبارات پردازش می کند و ماندگاری آن در ذهن بیشتر است از این رو بیشتر محتوا سازان در تلاشاند تا بتوانند با استفاده از ترکیب طراحی گرافیکی با محتوای متنی محتوایی را تولید نمایند که برای مخاطبان دارای جذابیت بیشتری باشد. یکی از این راه حل ها استفاده تصاویر اینفوگرافیک می باشد. بر این اساس و با توجه به مزیت های این نوع محتوا استفاده از آن به طور گسترده ای در زمینه های آموزش و فرهنگ سازی، تبلیفات و بازاریابی افزایش پیدا کرده است. برای استفاده بهینه تر از این روش در ارائه مطالب بهتر است از نزدیک آن را تجزیه و تحلیل نماییم و با استفاده از تعاریف، اصول و مزایا بتوانیم از این محتوا در راستای اهداف خود استفاده نماییم.

اینفوگرافی چیست؟


برای رسیدن به تعریف دقیق این کلمه بهتر است در ابندا ان را به صورت ریشه ای بررسی کنیم. کلمه اینفوگرافیک (Infographic) از ترکیب دو کلمه information و graphic تشکیل شده است به این ترتیب می توان متوجه شد که اینفوگرافیک یک تلفیقی از اطلاعات و عناصر جذاب گرافیکی است که باعث انتقال سریع‌تر و بهتر محتوا به مخاطب می‌شود. در محتوای انفوگرافیک غالب محتوا را تصاویر تشکیل می دهد. استفاده از عناصر گرافیکی در طراخی تصاویر اینفوگرافی باید به گونه ای باشد که یننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند. از این نوع داده می توانید برای توضیح مسائل ساده در نقشه‌ها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی،سایت ها وروزنامه‌ها استفاده نمایید.

مراحل طراحی و ساخت اینفوگرافیک


نگاه آریایی

۱- شناخت مخاطب:

از انجایی که اینفوگرافیک علاوه بر طراحی و تصاویر گرافیکی شامل داده ها و اطلاعات نیز می باشد نیاز است که قبل از هر گونه طراحی مخاطبانی را که قصد ارائه مطلب به آن ها را دارید بشناسید که این مخاطبان را می توانن به ۵ دسته مجزا دسته بندی کرد: تازه کارها، افراد عمومی، مدیران، متخصصان و پرسنل اجرایی. شما باید مخاطب خود را در بین این ۵ دسته شناسایی و بر اساس سلایق و نیاز این گروه شروع به طراحی محتوای اینفوگرافیک خود نمایید.


نگاه آریایی

۲- جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز:

: پس از مشخص کردن مخاطبان شما نیاز است که شروع به جمع اوری اطلاعات رد زمینه مورد نظر خود نمایید. جمع اوری اطلاعات معمولا به دو صورت انجام می شود یا از اطلاعات موجود در فضای مجازی استفاده نمایید و یا اقدام به استفاده از داده های اصلی خود نمایید. باید در نظر داشته باشید اگر از داده های شخص ثالث یعنی اطلاعاتی غیر از داده های خود استفاده می نمایید ذکر منبع را فراموش نکنید.


نگاه آریایی

۳- انتخاب قالب مورد نظر:

زمانی که محتوای خود را آماده کردید نیاز است که آن را در قالب مناسب ارائه دهید. در طراحی اینفوگرافی قالب ها بر اساس نوع ارائه به انواع مختلفی از جمله: مقایسه ای، فلوچارت، گاه شمار، نمودار، تصویری و... دسته بندی می شود که شما باید تشخیص دهید با توجه به داده ها و نوع مخاطب خود کدام یک از این قالب ها برای ارائه مطلب شما مفید تر است و بر این اساس اقدام به طراحی نمایید.


نگاه آریایی

۴- سفارشی سازی اینفوگرتفیک:

در این مرحله که بیش ار هر مرحله دیگری نیاز به زمان و دقت دارید باید یک عنوان جذاب انتخاب نمایید، اطلاعات محتوای خود را پلاگین کنید و در انتها اندازه فونت و قالب بندی خود را تنیم نمایید. بر اساس رنگ سازمانی و نوع تجارت خود گرافیک و رنگ ها باید بررسی و تنظیم شود.


در حال حاضر اینفوگرافیک به یکی از ابزار قدرتمند برای ارائه محتوا تبدیل شده است بنابراین اگر تا به حال از اینفوگرافیک استفاده نکرده‌اید دست‌به‌کار شوید و خود و کسب‌وکارتان را از مزایای آن بهره‌مند کنید.