advertise

شما در هر زمینه ای که فعالیت می کنید به اطلاعات کافی و زیادی در رابطه با کار و کسب خود دارید و تسلط کافی بر این موضوع باعث پیشرفت شناخت بازارکار شما شده است. اما رد مورد برندینگ کار و کسب های مختلف احتمال اطلاعات زیادی ندارید و فقط توضیحی کوتاه و ناقص در این مورد بتوانید ارائه دهید. مطمئنا این کله را چنیدن بار شنیده اید و درک کاملیی از آن در ذهن خود دارید ولی تعریف دقیق و روشنی از آن را نمی توانید ارائه دهید. اجرای سیاست های برندینگ و برندسازی بدون درک دقیق مفاهیم این حوزه غیرممکن به نظر می رسد بنابراین مجموعه هلدینگ نگاه آریایی به عنوان یکی از برترین مشاوران برندینگ و برند سازی تصمیم دارد در قالب این مقاله ازاطلاعات جامعی را در این زمینه به شما ارائه دهد. مجموعه هلدینگ نگاه آریایی مجموعه کالم و جامع در زمینه محتواسازی، تبلیغات، مشاوره کسب و کار و ... می باشد که برندسازی یا اصطلاحا برندینگ یکی از مواردی است که توسط این مجموعه ارائه می شود و شما می توانید با پر کردن فرم مشاوره اطلاعات کافی رد این زمنیه را جویا شوید.

برندینگ چیست؟

برندینگ چیست؟

کلمه برند به معنای نام، نشانه و مولفه متمایز کننده است که باعث شناسایی کی شرکت یا محصول از سایر شرکت ها و محصولات مشابه می شود. در دنیای امروز کیفیت و سرفا خود محصول و خدمات دلیل خرید مردم نیست بلکه محصول و خدمات شما قسمتی از برند را تشکیل می دهد و مخاطبان عملا برند را برای خرید خود در نظر می گیرند. بازار فروش اشباع شده از محصولات مشابه است و برای اینکه بتوانید محصولات خود را به مخاطبان معرفی نمایید باید به آن محصول هویت بدهید. استفاده زا مواردی مانند نام، نماد و لوگو، رنگ های خاص و مولفه های دیگر از محموعه کارهایی است که می توانید در راستای هویت بخشیدن به محصولات خود انجام دهید. در واقع با استفاده از این ابزار محصولات و خدمات خود را از دیگر نمونه های مشابه موجود در بازار متمایز می نمایید و باعث می شوید که محصولات شما با این نمادها و رنگ ها در ذهن مخاطبان ماندگار شود. به عبارت کامل تر می تواند گفت که برند در ذهن مشتریان دارای جایگاه ویژه ای است ولی اگر نیاز به تعریف از یک برند داشته باشیم می توان گفت که برند، برداشت کلی یک مشتری با توجه به تک تک تعاملاتی است که با شما و مخصولات و شکرت شما دارد. فرآیند برند سازی ایجاد و تقویت مثبت این برداشت در ذهن مخاطبان است . روند برند سازی کاری می کند تا محصولات، خدمات و شرکت شما به شکل خاص و ویژه ای در در ذهن مشتریان ماندگار شود و به آن معنا می دهد. شرکت ها با هدف کمک به مردم برای شناساندن محصولات خود به مشتریان و دادن انگیزهه لازم به آن ها برای انتخاب این محصولات را ایجاد کنند.

ضرورت برندینگ و برندسازی

ضرورت برندینگ و برندسازی

با توجه به روند پیشرفتی در زمینه تبلیغات و بازاریابی ضرورت وجود یک برند صابت برای محصولات و خدمات خود برای ایجاد تمایز در بین رقبا یک امر کاملا ضروری است. اهمیت برند کاملا وابسته به اطلااعاتی است که مشتری از بنرد شما در اختیار دارد که عوامل مختلفی می تواند بر روی ان تاثیر بگذارد ولی اصلی ترین این دلایل را می توان در این دو مورد خلاصه کرد.
۱- عمق برند: اولیت ذهنی مشتریان در انتخاب برند را مشخص می نماید به این معنی که با شنیدم نام یک محصول خاص بطور ناخودآگاه نام آن برند به ذهنشان خظور کند. به طور مثال به محض شنیدن نام نوشابه شما به یاد برند کوکا کولا میافتید و این عمق برند را نشان می دهد.
۲- گستردگی برند: هرچقدر محصولاتی که ارائه می دهید از تنوع بیشتری برخوردار باشد و مشتری بتواند از طریق محصولات بیشتری با شما ارتباط برقرار کند و به این ترتیب ذهنیت بیشتری در مورد کار و کسب شما خواهد داشت.

مزایای برندینگ

مزایای برندینگ

برندیدنگ و برندسازی تاثیرات فوق العاده زیادی بر کل شرکت شا می گذارد که ان را یک امر لازم و ضروری کرده است. از جمله این تاثیرات و فوایدی که به ارمغان می آورد می توان به این نکته ها اشاره نمود:
- برندیدنگ آگاهی مردم در مورد کار و کشب شما را افزایش می دهد و باعث معروفیت کار وکسب شما می شود.
- برندیدنگ می تواند ارزش کسب و کار شما را افزایش دهد به این صورت که هرچه بیشتر شناخته شود و از جایگاه ویژه ای پیدا کند فرصت مناسب تری برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.
- برندسازی یکی از روش هایی است که باعث جلب اعتماد مردم شده و با ایجاد نگرش مثبت در ذهن مخاطبان خود می شود و این خود یکی از بهترین روش های برای جذب مشتریان جدید می باشد.
- در کنار مواردی که نام بردیم ذکر این نکته لازم است که برند سازی باعث رضایتمندی و افتخار کارکنان به کسب‌وکار است. مطمئنا کسانی که برای یک کار و کسب معتبر و شناخته شده کار می کنند احساس رضایت بیشتری نسبت به کار خود خواهند داشت که این رضایت در روند بازدهی و بهبود بهره وری می شود.

انواع برندینگ

انواع برندینگ

برندسازی انواع مختلفی دارد که می توان به صورت کلی دسته بندی زیر را برای ان در نظر گرفت:
برندیدنگ اسمی: در این نوع بنردسازی شرکت و مدیران کسب و کار ها برای معرفی محصولات خود بر روی نام برند تکیه می کنند. این نوع زا برندیگ برای شرکت های جا افتاده و شناخته شده مناسب است که بیشتر از نام، لوگو و یا رنگ سازمانی خود برای تبلیغات خود بهره می برند.
برندینگ منفرد: در برخی از موارد یک شرکت تصمیم می گیرد که محصول خاص و ویژه ای را جدا از محصولات دیگر به شکل برند معرفی کند که به این حالت برندینگ منفرد گفته می شود.
برندینگ نگرشی: در این روش محصولی که ارائه می شود در زمینه کاربردی خود به قدری قوی عمل می کند که در اصل محصول ماهیت خود را از دست می دهد و بیشتر با ماهیت زمینه خود شناخته می شود به طور مثال برند نایک یکی از این برندها که با شنیدن نام آن بجای محصولات این شرکت فضای ورزشی برای مخاطبان تداعی شود.
برندینگ بدون برند: استفاده از روش های مینیمالی حتی در برندینگ هم کاربرد دارد که برندینگ بدون برند از همین نمونه است. در این روش که برای محصولات ساده انجام می شود طراحی نسبتا ثابت باقی می ماند و مهمترین مولفه در آن سادگی است.
توسعه برند: توسعه برند زمانی که اتفاق می افتد که برای برندینگ کردن محصولی که تازه وارد بازار شده است اقدام می نمایید. به عنوان مثال اگر یک تولید کننده کفش ورزشی شروع به تولید لباس های ورزشی نماید هویت برند خود را به لباس های ورزشی نیز تعمیم می دهد.
برندینگ برندهای فروشگاهی: در این روش هدف رقابت با تولید کنندگان بزرگ تلوید می باشد به این شکل که محصولاتی را که در فروشگاه های خاصی به فروش می رسد با غیمت کمتر و کیفیت بالاتر عرضه می کنند.
برندینگ از طریق جمع سپاری: خلاقیت در برندسازی امر مهمی است که وقتی شما بتوانید از مردم برای برندسازی خود ساتفده کنید باعث جلب نظر ان ها به این موضوع می شوید. در این روش برای شکل دادن به برند خود از مردم کمک می گیرید به طور مثال نظر سنجی برای انتخاب نام برند از این روش ها محسوب می شود.

مولفه های تعیین کننده برندینگ:

مولفه های تعیین کننده برندینگ:

لازم است قبل از شروع به برندینگ از تمامی مولفه ها و عواملی که بر این مورد تاثیرگذرا است آگاهی داشته باشید. از جمله مهم ترین این عوامل می توان گفت:
- هدف کار و کسب شما: ممکن است هدف یک کار و کسب بسیار ساده و سطحی باشد مثل اینکه هدف تمایل به کسب درآمد بیشتر باشد ولی اگر در نظر دارید کار و کسب خود را به صورت حرفه و متمایز از دیگران گسترش دهید هدفی بهتر برای برندسازی می باشد.
- انسجام و یکپارچگی: پس از تعین هدف خود نیاز است که اصول و چهارچوب های خود را مشخص نمایید و در طی فرآیند برندینگ کردن یکپارچگی و انسجام هویت بنرد خود را حفظ نمایید تا هر زمانی محصولاتی که ارائه می دهید به دید مشتریان آشما بنظر برسد. باید به این امر توجه کافی داشته باشید زیرا تحقیقات نشان داده است که شرکت هایی که این مورد را در امر برندینگ رعایت می کنند در زمینه بتلیغات خود ۴ برابر موفق تر از دیگر شرکت ها می باشند. برای بهتر شدن رد این زمنیه بهرت است خط مشی و مجمو قواعدی را در این مورد تنظیم کنید و هرکاری که برای انجام برندینگ انجام می دهید در نظر داشته باشید در همین راستا باشد.
- ارتباط عاطفی: در بیشتر موارد مشتریان برای انتخاب و تصمیم گیری بیشتر زا آنجه که منطقی تصمیم بگیرند احساسی عمل می کنند. با توجه به این نکته و سرمایه گذاری بر عواطب مخاطبان خود می توانید برندینگ خود را از خوب به عالی ارتقا دهید. کافی است برای این کار روشی را برای برقراری روابط عمیق تر با مشتریان بیابید. در این صورت
حجم و کیفیت تعاملات خود را بهبود می بخشید و می توانید روابط پایداری تری را با مشتریان خود به جود بیاورید.
- توانمندسازی و کمک گرفتن از کارمندان: دو گروه تاثیربسیار زیادی بر برندینگ دارند گروه اول که قبلا هم
گفتیم مشتریان هستند ولی گروه دوم کارکنان شما می باشد که غالبا نقش ان ها نادیده گرفته
می شود. تحقیقاتی که در این زمنیه انجام شده است نشان می دهد که کمک گرفتن
می تواند درصد بسیار زیادی به انجام تبلیغات و برندینگ کمک کند. علاوه
بر این مورد حمایت کارکنان از برندینگ شما به این معناست که واقعا
شرکت شما تمامی مواردی را که ادعا می کند
دارا می باشد.

فرآیند برندینگ کردن

فرآیند برندینگ کردن

برای برندینگ کردن روش ها و مسیرهای مختلفی وجود دارد. در این جا ما یه فرآیند ۸ مرحله یا را برای انجام برندینگ کردن کار و کسب شما ارائه می دهیم که با وجود ساده بودن تمامی مواردی که که برای برندینگ شدن نیاز دارید در اختیار شما می گذارد.
۱- مشخص کردن هدف برند. باید مشخص کنید که هدف شما فقط یک برند است و یا یکی از برندهای سازمان است.
۲- باید اطلاعات کافی و حامعی را در رابطه با محصول و بازار رقابتی خود جمع آوری نمایید.
۳- باید تعریفی از برند خود ارائه دهید که آن را منحصر به فرد نماید و تمامی خلأهایی را که در بازار و در ذهن مشتریان وجود دارد را پر نماید.
۴- وجه تمایز محصولات خود را مشخص نمایید. با مشخص کردن آنچه که برند شما نمایانگر آن است، مزایای خاصی که ارائه می‌کند، ارزشی که وعده آن را می‌دهد و تصویری از آن که در همه چیز، از پیام‌های بازاریابی گرفته تا طراحی محصول و تجربه مشتری باید جاری برندتان را معرفی نمایید.
۵- به برند خود هویت بدهید. برای هویت به برند خود نیاز به استفاده از المان های گرافیکی و بصری از جمله لوگو یا نماد، طرح وب‌سایت، طراحی محیط داخلی و خارجی، پوشش کارکنان، بسته‌بندی محصول، نوع رنگ‌ها، شکل‌ها و حتی فونت مورداستفاده و موارد مشابه نیاز دارید که رد مورد هر کدام از این ها در مقالات تبلیغات بصری به صورت مفصل توضیح داده شده است.

سخن اخر

سخن اخر

برندینگ روندی نیست که بتوان یک شبه به هدفتان برسید و برای انجام فرآیند برندینگ باید پیوسته و بر طبق استراتژی بازاریابی خود گام به گام پیش بروید و در طولانی مدت نتایج آن را به عینه مشاهده نمایید. با استفاده از اطلاعاتی که رد اختیار شما گذاشتیم در این مقاله میتوانید اقدامات اولیه برای برندینگ خود را شروع نمایید ولی در صورتی که تصمیم جدی در این زمنیه دارید بهتر است با پر کردن فرم مشاوره رایگان هلدینگ نگاه آریایی طی یک جلسه حضوری از تمامی جوانب این امر آگاه شده و در صورت تمایل از امکانات این مجموعه در راستای برندینگ و توسعهه کار و کسب خود بهره مند شوید.